Primera wil groeien in boekensegment


Formulenieuws – Na de tickets- en cadeaukaarten wil gemaksformule Primera nu verder groeien in boeken en kantoorartikelen. Recent heeft de formule een overeenkomst daarvoor gesloten met Quantore en Blz. Primera, een formule met meer dan 460 aangesloten ondernemers, wordt vaak nog gezien als tabak- en gemakswinkel maar het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld tot een veelzijdige winkelketen. "Met onze oorspronkelijke pijlers (tabak, wenskaarten, loterijen, tijdschriften) kunnen wij alleen nog maar groeien door marktaandeel te winnen. Verbreding was dus een absolute must. Dit hebben wij in de afgelopen jaren aangepakt door o.a. tickets en cadeaukaarten toe te voegen aan ons assortiment. Het resultaat hiervan is dat wij op dit moment landelijk marktleider zijn en met name door de verkoop van cadeaukaarten een substantiële extra winstbijdrage voor een gemiddelde Primera winkel weten te realiseren,” aldus Gert van Doorn, Commercieel Directeur. In de afgelopen jaren is er volgens de winkelketen meer interesse vanuit de boek- en kantoorbranche gekomen. "Vorig jaar werd daarom de overeenkomst met Quantore gesloten voor de levering van kantoorartikelen en recent is de overeenkomst met Blz. daaraan toegevoegd. Winkels die een bovengemiddelde omzet in boeken realiseren, krijgen door deze samenwerking nu ondersteuning op het gebied van inkoop, waaronder toegang tot de bestelsite van Blz., een CB Online-aansluiting en advies op het gebied van marketing,” aldus Van Doorn. Wanneer nieuwe ondernemers zich aansluiten bij onze formule zullen wij op basis van de verwachtingen uit het vestigingsonderzoek kritisch kijken naar welke leverancier het beste past bij de winkel. Maar voordat het zover is, wordt er eerst naar de ruimte in de verzorgingsgebieden gekeken én moet er eigen vermogen beschikbaar zijn vanuit een ondernemer,” aldus Carl Damen, Hoofd Acquisitie en Projecten. "Naast aandacht voor omzet móet er ook aandacht voor kosten zijn. Er is een groot verschil in het verdienmodel van een coöperatie ten opzichte van franchise organisaties. Er wordt bij ons geen omzet gerelateerde fee geheven, maar een vast contributiebedrag per jaar. Daarnaast is er geen sprake van een winstoogmerk, dus onze ondernemers ontvangen jaarlijks een forse bonus. Alles bij elkaar gaat het al snel om minimaal 30.000 euro verschil ten opzichte van franchiseformules.", aldus Remie van Klinken, Hoofd Bedrijfsadvies. Bron: Primera

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid