Rebranding Fairtrade Original moet foodmerk versterken

Fairtrade Original wil meer foodmerk zijn en minder keurmerk

Rebranding – Het foodmerk Fairtrade Original moet sterker worden en wordt daarom in een nieuw jasje gestoken. Vanaf vandaag worden alle bekende faitrade verpakkingen daarom in fases gewijzigd in de nieuwe huisstijl.

Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original heeft sinds 1959 de missie om eerlijk eten en drinken bereikbaar te maken voor iedereen door het ontwikkelen van eerlijke lokale handelsketens. Fairtrade Original directeur René Bakker: “Wij zijn Fairtrade “avant la lettre”. Toen het keurmerk Max Havelaar op de Nederlandse markt kwam hebben wij Original aan onze naam toegevoegd om het onderscheid duidelijk te maken. Nu willen wij ons imago als foodmerk verder versterken, meer aansluiting vinden bij de jonge ‘groene’ doelgroep en beter ons unieke verhaal vertellen.” Binnen die herpositionering is gekozen voor een nieuw logo en een merkstijl met speciaal ontworpen vormen, andere fotografie en een eigen tone of voice. Gedurende het jaar worden alle 100 producten gerebrand.

Faitrade Original is een foodmerk en gaat verder dan een fairtrade keurmerk. Het onderscheidt zich door mensen bij elkaar te brengen en helpt mensen coöperaties te vormen, op te leiden en fairtrade gecertificeerd te worden. Alle ingrediënten worden in het land van herkomst verbouwd, bereid volgens lokaal recept en verpakt, om ook zoveel mogelijk de toegevoegde waarde lokaal te realiseren. Zo is er onder andere een nieuwe eerlijke keten opgezet in Thailand voor Thaise Currypasta’s en in Sri Lanka voor kokosmelk.

Bron: Fairtrade Original

Auteur: Steffen van Beek