RIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen
Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Het aandeel suiker dat wordt geconsumeerd via koek, snoep en zuivel is daarentegen nagenoeg gelijk gebleven, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. De door het RIVM gepubliceerde cijfers roepen nog meer vragen op over de op handen zijnde verhoging van de verbruiksbelasting op juist - en uitsluitend - de non-alcoholische dranken. Dat laatste is ook het FWS, de branchevereniging voor producenten van frisdrank, water, sap en siroop, een doorn in het oog. Volgens directeur Taco Juriaanse gaat frisdrank en plantaardige zuivel per 1 januari door de hogere verbruiksbelasting met zo’n 196% en hard richting de 30 cent extra per fles. “De door het RIVM gepubliceerde cijfers laten zien dat de inspanningen van de frisse dranken-sector om Nederlanders bewuster en gezonder te laten consumeren het gewenste resultaat hebben. Uit de nu gepubliceerde cijfers blijkt dat niet-alcoholische dranken in de periode 2019-2021 verantwoordelijk waren voor 15% van de suikerinname in ons land. In de periode 2012-2016 was dit nog 25%”, aldus Juriaanse. “De bijdrage van niet-alcoholische dranken aan de suikerinname is in deze periode dus met 31% gedaald. Dit is in lijn met ons commitment aan het Nationaal Preventieakkoord dat wij in 2018 als sector hebben ondertekend.” Ter vergelijking: suiker- en snoepgoed, koek en gebak dragen samen voor 25,8% bij aan de suikerinname, een cijfer dat de afgelopen jaren slechts enkele procenten is gedaald.
Gezonde levensstijl
Demmissionair staatssecretais Marnix van Rij van Financien blijft er bij dat hij de belastingverhoging invoert om een gezonde levensstijl te stimuleren, maar de cijfers laten zien dat de maatregel tekort schiet. Jurriaanse: “De maatregel is ondoordacht en ineffectief. Zo blijven suiker- en snoepgoed, koek en gebak buiten schot, terwijl deze categorie voor meer dan een kwart bijdraagt aan suikerinname. Nog eens een vijfde van de suikers krijgen mensen binnen via zuivel. En juist die twee groepen producten boeken volgens de door het RIVM gepubliceerde cijfers weinig vooruitgang als het gaat om het verkleinen van hun aandeel in de suikerinname van de Nederlandse consument.”
Bron: FWS/RIVM/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Primera start pilot met tabaksspeciaalzaak Volado
Tabak – Primera kiest er voor om niet alleen een formule in te zetten op tabak- en gemak, maar ook een pilot te houden met een specifieke tabaksspeciaalzaak. De pilotwinkel krijgt de naam Volado en gaat medio juni open.
Lees berichtVBZ: RIVM meet structurele daling inname suiker
Onderzoek - Inwoners van Nederland krijgen gemiddeld minder suiker en zout binnen en meer vezels. Dit blijkt uit cijfers van de Voedselconsumptiepeiling van RIVM, waarover de branchevereniging VBZ bericht.
Lees berichtOok Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten
Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...
Lees berichtVrumona introduceert drie Royal Club Mocktails
Introductie - Alcoholvrij is al een grote trend in zowel bier als sterke drank, maar het aanbod in frisdranken is nog beperkt. Vrumona speelt hier op in met de introductie van Royal Club Mocktails in de klassieke smaken Gin Tonic, Mojito en Ginger Mule. Zonder alcohol en zonder suiker.
Lees berichtOatly en Alpro bezorgd over verhoging van de ‘limonadebelasting’
Actie - De merken Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de meer dan 28.000 burgers en organisaties, die bezorgd zijn voor de negatieve effecten van de verhoging van de verbruiksbelasting op frisdranken. Zij zijn van mening dat de ‘limonadebelasting’ niet van toepassing moet zijn op plantaardige dranken.
Lees berichtHero Cassis frisdranken krijgen nieuw design
Introductie – De verpakkingen van Hero Cassis krijgen een nieuw design. De transformatie vindt plaats ter ere van het 85-jarig jubileum van het merk.
Lees bericht