Smaak wordt beoordeeld aan situatie waarin consument zich bevindt


Inflightcatering - De situatie waarin consumenten zich bevinden, is van grote invloed op hoe zij de smaak van voedingsmiddelen beoordelen. Dat concluderen experts van Wageningen Food & Biobased Research na onderzoek met vliegtuigmaaltijden. Zij toonden aan dat een real-life situatie, zoals die aan boord, in het lab goed is na te bootsen. De studie, gepubliceerd in de Journal of Sensory Studies, biedt fabrikanten aanknopingspunten om de voorspellende waarde van producttests, en daarmee de slagingskans van productinnovaties, aanzienlijk te vergroten. De onderzoekers lieten 466 consumenten een vliegtuigmaaltijd beoordelen. De helft, 242 mensen, deed dit in het lab: in gangbare testcabines en in een omgeving waarin de situatie aan boord was nagebootst. De maaltijden werden geserveerd door stewardessen. De overige deelnemers, 222 mensen, beoordeelden hun maaltijd tijdens een reis aan boord van een echt vliegtuig. In totaal werden vier verschillende vliegtuigmaaltijden getest. Lekkerder De beoordeling van maaltijden in de nagebootste vliegtuigsituatie kwam sterk overeen met die aan boord van een echt vliegtuig. De beoordeling in de testcabines week bij de helft van de maaltijden significant af van die in de andere situaties. In de testcabines gaven deelnemers de maaltijden allemaal een vergelijkbaar rapportcijfer; in de beide situaties ‘aan boord’ kwam de ene maaltijd duidelijk als lekkerder uit de bus dan de andere. “De resultaten van ons onderzoek bewijzen de meerwaarde van testen in een real-life omgeving”, zegt Nancy Holthuysen, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, en projectleider. “De studies laten ook zien dat een real-life omgeving in het lab goed en in veel gevallen kostenefficiënt na te bootsen is. Dit geldt zelfs voor de situatie aan boord van een vliegtuig, waarbij je niet alleen met geluid en beperkte beenruimte te maken hebt, maar ook met een lage luchtvochtigheid en luchtdrukverschillen.” Bron: @FoodClicks Inflightcatering - De situatie waarin consumenten zich bevinden, is van grote invloed op hoe zij de smaak van voedingsmiddelen beoordelen. Dat concluderen experts van Wageningen Food & Biobased Research na onderzoek met vliegtuigmaaltijden. Zij toonden aan dat een real-life situatie, zoals die aan boord, in het lab goed is na te bootsen. De studie, gepubliceerd in de Journal of Sensory Studies, biedt fabrikanten aanknopingspunten om de voorspellende waarde van producttests, en daarmee de slagingskans van productinnovaties, aanzienlijk te vergroten. De onderzoekers lieten 466 consumenten een vliegtuigmaaltijd beoordelen. De helft, 242 mensen, deed dit in het lab: in gangbare testcabines en in een omgeving waarin de situatie aan boord was nagebootst. De maaltijden werden geserveerd door stewardessen. De overige deelnemers, 222 mensen, beoordeelden hun maaltijd tijdens een reis aan boord van een echt vliegtuig. In totaal werden vier verschillende vliegtuigmaaltijden getest. Lekkerder De beoordeling van maaltijden in de nagebootste vliegtuigsituatie kwam sterk overeen met die aan boord van een echt vliegtuig. De beoordeling in de testcabines week bij de helft van de maaltijden significant af van die in de andere situaties. In de testcabines gaven deelnemers de maaltijden allemaal een vergelijkbaar rapportcijfer; in de beide situaties ‘aan boord’ kwam de ene maaltijd duidelijk als lekkerder uit de bus dan de andere. “De resultaten van ons onderzoek bewijzen de meerwaarde van testen in een real-life omgeving”, zegt Nancy Holthuysen, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, en projectleider. “De studies laten ook zien dat een real-life omgeving in het lab goed en in veel gevallen kostenefficiënt na te bootsen is. Dit geldt zelfs voor de situatie aan boord van een vliegtuig, waarbij je niet alleen met geluid en beperkte beenruimte te maken hebt, maar ook met een lage luchtvochtigheid en luchtdrukverschillen.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid