Totaalomzet Lekkerland stijgt; omzet Nederland hard onderuit

GroothandelLekkerland verhoogde in 2012 de omzet met 127,2 miljoen euro naar 11,484 miljard euro. De resultaten van de groothandel per land lopen sterk uiteen. In Duitsland heeft de Lekkerland Groep haar omzet fors zien stijgen, terwijl in Nederland verlies werd geleden.

Dit heeft Lekkerland vandaag bekend gemaakt. In Duitsland heeft de Lekkerland Groep haar omzet ten opzichte van 2011 met 2,8 procent weten te verhogen, wat een stijging van 189,6 miljoen euro tot bijna 7 miljard euro betekent. De Lekkerland Groep behaalde daarmee 60,9 procent van de totale omzet (gecorrigeerd voor het segment Oost-Europa dat de groothandel wil afstoten) in Duitsland. Ook in België, Zwitserland en in Spanje heeft Lekkerland de omzet kunnen verhogen. Daarentegen deden zich omzetverliezen voor in Nederland en Oostenrijk, zodat de totale omzet in het segment West-Europa met 1,4 procent daalde tot 4.486,3 miljoen euro. "2012 was een uitdagend jaar voor ons", aldus Gerard de Vries, country manager van Lekkerland Nederland. De onderneming behaalde in dit boekjaar een omzet van 2.5 miljard euro, een daling van 109,4 miljoen euro. Het resultaat van een afnemende consumentenvraag en het verlies van klanten. "Toch kijken we positief naar de toekomst", benadrukt de Vries. “Met onze nieuwe bedrijfsstrategie hebben we belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren vastgesteld en zijn we goed gepositioneerd voor de toekomst.” Met Multi Energy bleek Lekkerland Nederland in staat om een belangrijk account terug te winnen. Daarnaast bereikte het bedrijf de gewenste resultaten met betrekking tot de uitrol van 3-temperatuur logistiek; in maart 2013 werd het zuidelijk deel van Nederland geïntegreerd en naar verwachting zal de complete implementatie in de komende 12 maanden worden afgerond. De eerste resultaten laten zien dat deze strategische stappen het boekjaar 2013 positief zullen beïnvloeden, aldus Lekkerland.

Het jaar 2012 was voor Lekkerland een overgangsjaar. “Al met al zien we de toekomst positief tegemoet,” zegt Michael Hoffmann, bestuursvoorzitter (CEO) van Lekkerland. “2012 was voor ons een overgangsjaar, waarin we met de ontwikkeling van onze nieuwe bedrijfsstrategie de essentiële voorwaarden voor een succesvolle toekomst hebben gesteld.” De voorman van Lekkerland doelt hier op de nieuwe bedrijfsstrategie “Convenience 2020 – Agenda for Success’. Deze strategie is ontwikkeld om met de groep voor 2020 een nieuwe richting in te slaan. De strategie is gericht op de invoering van een uniform, duurzaam en economisch succesvol businessmodel in alle landenorganisaties met een belangrijke focus op de corebusiness – de groothandel van producten voor consumptie onderweg voor systeemklanten (inclusief tankstations) en regionale klanten. “Met ‘Convenience 2020’ hebben wij de Lekkerland Groep op het juiste spoor gezet,” zegt Hoffmann. “Wij hebben heldere doelen en maatregelen gedefinieerd die we nu consequent zullen uitvoeren. Op basis hiervan hebben we alle reden om positief vooruit te kijken.” In 2013 staat daarom voor Lekkerland de implementatie van de nieuwe bedrijfsstrategie centraal, met significante investeringen in de toekomst van het bedrijfonder andere in de afdelingen IT, Logistiek en HR.
 

Bron: FoodClicks

Auteur: Martijn Louws