Twee van de drie restaurants in Nederland heeft geen werkende website

Volgens Telefoonboek.nl blijkt uit het onderzoek dat een hoop horecaondernemers nog niet 'digital minded' zijn

Horeca - Twee van de drie restaurants in Nederland heeft geen werkende website. Daarnaast heeft bijna twee van de drie restaurants een website die niet of nauwelijks bruikbaar of leesbaar is via een mobieltje.

Dit blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl. Volgens de website zijn veel restaurants in Nederland wel gastvrij op de locatie zelf, maar niet op het wereldwijde web. In de database van Telefoonboek.nl staan 19446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, ofwel 34%. Dat wil zeggen dat 66% van de restaurants, zo’n 12829 gevallen, geen werkende website heeft, aldus Telefoonboek.nl. Ook zijn veel websites van restaurants niet of nauwelijks bruikbaar via een mobieltje. Telefoonboek.nl vond bij 35,5% een ‘responsive’ website, een die ook via bijvoorbeeld een Smartphone goed leesbaar en bruikbaar is. 64,5% van de websites van restaurants boet aan bruikbaarheid en leesbaarheid in als deze bekeken worden op mobiel.

Visitekaartje
Volgens Telefoonboek.nl blijkt uit het onderzoek dat een hoop horecaondernemers nog niet 'digital minded' zijn. “Dat is een gemiste kans”, denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar uw restaurant vinden via de smartphone.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk