Vereniging Professionele Frituurders hekelt ‘afbranden’ en ‘natrappen’ AD Friettest


Fastservice - De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) en het Nederlands Frituurcentrum hekelen de manier waarop het Algemeen Dagblad in de deze week gepubliceerde AD Friettest 2017 ondernemers en klanten ‘afbrandt’ en ‘natrapt’ met commentaren die ‘te ver gaan’. Dit schrijft directeur Frans van Rooij van de vakvereniging in reactie op de AD Friettest 2017. Van Rooij feliciteert Marco en Ingeborg Poel van het Swolsch Friethuys met hun winst dit jaar in de AD Friettest en toont zich blij met hoe de friturende collega’s weer de kans kregen om zich van hun beste kant te laten zien. Maar de AD Friettest heeft volgens Van Rooij ook een keerzijde. ‘Hardwerkende ondernemers, medewerkers en in sommige gevallen zelfs klanten ongenuanceerd afbranden of een trap nageven vinden wij niet nodig’, zo schrijft de oprichter en directeur van ProFri. Van Rooij vindt dat het AD in sommige commentaren ‘erg ver’ gaat. Voor ProFri reden dit met de lancering in 2015 van een speciale website aan de kaak te willen stellen. Van Rooij: ‘Bijna 80% van de bezoekers die toen op deze site een stem hadden uitgebracht waren het met onze stelling eens. De resultaten van deze poll en de reacties hebben helaas niet geleid tot een andere toon in de commentaren van hoofredacteur Paul Hovius.’ Volgens Van Rooij is ‘het lot van ondernemers volledig in handen van de redactie van het AD’. Peren Volgens de ProFri vergelijkt het AD in de Friettest ‘appels met peren’. ‘Je vergelijkt, nog los van de prijs die je betaalt, het eten van een sterrenrestaurant ook niet met een maaltijd in een lunchroom of eetcafé. Zo kun je friet, wat een uur eerder nog een aardappel was ook niet vergelijken met friet die voorgebakken geleverd wordt.’ Volgens Van Rooij wordt de keuze van het type friet door de ondernemer bepaald door de locatie en de ruimte die beschikbaar is, de capaciteit van de bakpotten, het gevoerde assortiment en de beschikbaarheid van bekwame medewerkers. ‘Hij kan de aardappelen zelf schillen en snijden, geschilde aardappelen door een aardappelverwerkend bedrijf laten leveren en deze vervolgens zelf snijden, vers gesneden laten komen en zelf voorbakken, of voorgebakken laten komen in de varianten vers, koelvers of diepvries. De keuze die de ondernemer hierin maakt en de wijze waarop de friet verder wordt gefrituurd, en niet te vergeten de keuze en de kwaliteit van de olie of het frituurvet, maken het verschil’. Fabrieksfriet Volgens Van Rooij is Paul Hovius ‘duidelijk tegen fabrieksfriet’. ‘Wij vinden dit niet eerlijk en dat heeft ook dit jaar duidelijk invloed gehad op de beoordeling.’ ProFri adviseert consumenten dan ook vooral op het eigen oordeel af te gaan. Op een nieuwe website www.goedgefrituurd.nl en worden consumenten opgeroepen hun mening te geven over een bezoek aan de cafetaria en over de kwaliteit van de friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen. ProFri belooft de door consumenten gegeven beoordelingente gebruiken om de dienstverlening en de kwaliteit van de geboden producten bij professionele frituurbedrijven verder te verbeteren. In de AD Friettest 2017 ging de winst naar Swolsch Friethuys in Zwolle, gevolgd door De Ermelosche Frietzaak in Ermelo op de tweede plaats en Pieperz in Veghel op plek 3. Bron: @FoodClicks Fastservice - De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) en het Nederlands Frituurcentrum hekelen de manier waarop het Algemeen Dagblad in de deze week gepubliceerde AD Friettest 2017 ondernemers en klanten ‘afbrandt’ en ‘natrapt’ met commentaren die ‘te ver gaan’. Dit schrijft directeur Frans van Rooij van de vakvereniging in reactie op de AD Friettest 2017. Van Rooij feliciteert Marco en Ingeborg Poel van het Swolsch Friethuys met hun winst dit jaar in de AD Friettest en toont zich blij met hoe de friturende collega’s weer de kans kregen om zich van hun beste kant te laten zien. Maar de AD Friettest heeft volgens Van Rooij ook een keerzijde. ‘Hardwerkende ondernemers, medewerkers en in sommige gevallen zelfs klanten ongenuanceerd afbranden of een trap nageven vinden wij niet nodig’, zo schrijft de oprichter en directeur van ProFri. Van Rooij vindt dat het AD in sommige commentaren ‘erg ver’ gaat. Voor ProFri reden dit met de lancering in 2015 van een speciale website aan de kaak te willen stellen. Van Rooij: ‘Bijna 80% van de bezoekers die toen op deze site een stem hadden uitgebracht waren het met onze stelling eens. De resultaten van deze poll en de reacties hebben helaas niet geleid tot een andere toon in de commentaren van hoofredacteur Paul Hovius.’ Volgens Van Rooij is ‘het lot van ondernemers volledig in handen van de redactie van het AD’. Peren Volgens de ProFri vergelijkt het AD in de Friettest ‘appels met peren’. ‘Je vergelijkt, nog los van de prijs die je betaalt, het eten van een sterrenrestaurant ook niet met een maaltijd in een lunchroom of eetcafé. Zo kun je friet, wat een uur eerder nog een aardappel was ook niet vergelijken met friet die voorgebakken geleverd wordt.’ Volgens Van Rooij wordt de keuze van het type friet door de ondernemer bepaald door de locatie en de ruimte die beschikbaar is, de capaciteit van de bakpotten, het gevoerde assortiment en de beschikbaarheid van bekwame medewerkers. ‘Hij kan de aardappelen zelf schillen en snijden, geschilde aardappelen door een aardappelverwerkend bedrijf laten leveren en deze vervolgens zelf snijden, vers gesneden laten komen en zelf voorbakken, of voorgebakken laten komen in de varianten vers, koelvers of diepvries. De keuze die de ondernemer hierin maakt en de wijze waarop de friet verder wordt gefrituurd, en niet te vergeten de keuze en de kwaliteit van de olie of het frituurvet, maken het verschil’. Fabrieksfriet Volgens Van Rooij is Paul Hovius ‘duidelijk tegen fabrieksfriet’. ‘Wij vinden dit niet eerlijk en dat heeft ook dit jaar duidelijk invloed gehad op de beoordeling.’ ProFri adviseert consumenten dan ook vooral op het eigen oordeel af te gaan. Op een nieuwe website www.goedgefrituurd.nl en worden consumenten opgeroepen hun mening te geven over een bezoek aan de cafetaria en over de kwaliteit van de friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen. ProFri belooft de door consumenten gegeven beoordelingente gebruiken om de dienstverlening en de kwaliteit van de geboden producten bij professionele frituurbedrijven verder te verbeteren. In de AD Friettest 2017 ging de winst naar Swolsch Friethuys in Zwolle, gevolgd door De Ermelosche Frietzaak in Ermelo op de tweede plaats en Pieperz in Veghel op plek 3. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid