Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast


72 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan het liefst telefonisch te reserveren / Foto bij: Lightspeed

Onderzoek – Ruim twee op vijf (44%) Nederlanders begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows.

Op basis van de antwoorden van de Nederlandse consumenten, blijkt deze maatregel toch verantwoord: zeventien procent geeft namelijk aan dat ze vaak bij meerdere restaurants tegelijkertijd reserveren en pas op het laatste moment beslissen. Eén op tien gasten (9%) geeft ook toe het restaurant niet op de hoogte te brengen wanneer ze hun reservering niet kunnen halen of respecteren.

Toch lijkt het betalen van een voorschot niet voor iedere Nederlander per se noodzakelijk. Ruim driekwart (77%) laat van zich horen wanneer het aantal personen van hun reservering wijzigt. Ook wanneer gasten eerder of later zouden arriveren dan hun originele reserveringstijdstip geeft 72 procent aan het restaurant in kwestie op de hoogte te brengen.

Telefonisch reserveren blijft populair

Dankzij de opkomst van online reserveringstools is het voor horecazaken een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend geworden om reserveringen aan te nemen. Desalniettemin geeft 72 procent van de Nederlandse consumenten aan het liefst telefonisch te reserveren. Iets meer dan de helft (55%) doet dat via de website van restaurants, terwijl iets meer dan één op vier (27%) dat liever via reserveringswebsites zoals Google of The Fork doet. 19 procent kiest ervoor om horecazaken binnen te stappen en hun reservering persoonlijk te plaatsen. Social media staat onderaan de ladder als reserveringsmethode met 11 procent.

Walk-ins

Sommige horecazaken werken bewust niet met reserveringen en kiezen voor een systeem van walk-ins. Een kleine twee derde (62%) van de Nederlandse consumenten vindt dat walk-ins het makkelijker maken om last minute uit eten te gaan. Meer dan een vierde (27%) is ook van mening dat horecazaken die enkel met walk-ins werken, meer gasten serveren dan horecazaken die met reserveringen werken. Toch zijn de meningen verdeeld: meer dan een derde (36%) geeft aan niet naar restaurants te gaan die geen reserveringen aannemen. Verder is slechts één op vijf (21%) bereid om tot 30 minuten buiten in een rij te wachten tot er een tafel vrijkomt. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) is bovendien van mening dat als restaurants enkel met walk-ins werken, ze ook een plaats aan de bar moeten voorzien voor gasten terwijl ze wachten op hun tafel.

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll, een onafhankelijk bureau voor surveys en marktonderzoek. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

Bron: Lightspeed/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid