Werknemer niet bereid te betalen voor barista-kwaliteit koffie


Onderzoek – Werknemers drinken graag een goede kop koffie op het werk, maar willen hiervoor niet te veel betalen. Koffie van een barista op het werk is bijvoorbeeld best gewild, maar de meerderheid van de werknemers is niet bereid hiervoor te betalen. Op de werkvloer gaat de voorkeur uit naar gratis koffie van goede kwaliteit. Dit blijkt uit De Koffiemonitor, het jaarlijkse onderzoek naar koffietrends op het werk in opdracht van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten voor de zakelijke markt. De Koffiemonitor gaat dit jaar over de koffierituelen van werkende Nederlanders. Van hen geeft 79 procent aan vaste gebruiken te hebben bij het drinken van koffie op de werkvloer. Wel staan werknemers ervoor open om zo nu en dan af te wijken van hun koffieritueel. Ondanks dat bijna drie op de tien dagelijks dezelfde koffievariatie kiezen, zegt een kwart daar best een smaakje aan toe te willen voegen met speciale siropen zoals vanille of karamel. Nog eens één op de drie zou zelfs graag een ijskoffie willen drinken op de werkvloer. Hiermee lijkt een trend te zijn gezet waarbij koffiegewoontes uit de horeca ook hun intrede doen op de werkvloer. Betaalbaar Wanneer een bedrijf een barista in de arm zou nemen in de koffiecorner met koffiespecialiteiten en latte art, geeft 80 procent van de ondervraagden aan hier graag gebruik van te willen maken. Mocht er een prijs tegenover een vers bereide koffiespecialiteit van een barista staan, dan wil men daar gemiddeld € 1,10 voor betalen. Echter geeft 60 procent van de ondervraagden aan niet te willen betalen voor een dergelijke specialiteit. Hieruit blijkt dat Nederlanders vasthouden aan de traditionele koffiecultuur waarin het vanzelfsprekend is dat koffie op het werk gratis is. Nederland is op dit vlak een uitzondering in vergelijking met andere Europese landen, waar de werknemer zelf betaalt voor zijn kop koffie op het werk. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid