‘30% meer voor biologisch vlees is maximum’

Prijs blijft belangrijkste factor in aankoop biologisch vlees

Onderzoek  - De Nederlandse consument wil best biologisch vlees eten, maar niet tegen elke prijs. Voor een biologische variant van vlees is meer dan 30% extra betalen het maximum. Dit blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners, een internationaal adviesbureau op het gebied van marketing & sales.

Het bureau signaleert dat supermarkten de afgelopen jaren hun biologisch assortiment steeds verder hebben uitgebreid en dat ook de landelijke omzet op biologisch vlees flink is toegenomen. Het bureau verwacht dat de positieve trend nog verder zal toenemen, mede door de belangstelling voor het klimaatakkoord. Toch wordt tevens ook gesignaleerd dat Nederland, als het gaat om marktaandelen in biologisch vlees achterloopt bij een groot aantal landen. Met een verwacht marktaandeel in 2025 van 7 procent biologische voeding consumptie bevindt Nederland zich ten opzichte van landen als Zweden (22%), Denemarken (23%), Duitsland (9%) en de Verenigde Staten (11%) in een duidelijke achterstandspositie.

Uit het onderzoek van Simon-Kucher & Partners blijkt dat bijna iedereen biologisch vlees graag in de schappen van de supermarkt ziet, maar dat slechts een kwart van de consumenten aangeeft daadwerkelijk ook regelmatig biologisch vlees te kopen. De belangrijkste reden om niet voor biologisch vlees te kiezen is de prijs. 80 procent van de ondervraagden vindt de biologische variant te duur.

Prijs grootste driver

Consumenten willen gemiddeld  tussen de 25 en 30 procent meer betalen voor biologisch vlees. Het maakt hierbij weinig uit of het om bijvoorbeeld kipfilet of rundergehakt gaat. Tegen deze achtergrond is het opvallend dat een biologische kip in de supermarkt bijna twee keer zoveel kost als niet-biologische kip en dat er voor biologisch rundergehakt 40 procent extra betaald moet worden. Onno Oldeman, managing partner Nederland Simon-Kucher & Partners, constateert dat de consument wel degelijk bereid is te betalen voor het keurmerk ‘biologisch’, maar dat deze betalingsbereidheid een stuk lager ligt dan prijzen waarvoor biologisch vlees vandaag de dag in het schap ligt. "Naar verwachting zal verdere groei van de afzet in biologisch vlees sterk afhankelijk zijn van een aanpassing in de prijs. Zo lang de consument de keuze blijft houden tussen niet-biologisch en biologisch blijft prijs de grootste drijver voor het overgrote deel van de consumenten", aldus Oldeman.

Spijt

De noodzaak voor het kopen van biologisch vlees voelt de consument alleen in de supermarkt. Enkel 16 procent vraagt zich tijdens het eten af of het vlees op hun bord wel biologisch is, daarbij stelt slechts 17 procent spijt te hebben na het eten van een stukje niet-biologisch vlees.

Bron: Simon-Kucher & Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek