ABN AMRO: ‘Druk op leisure en food gaat toenemen’
Analyse - Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwacht ABN AMRO in een analyse dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. Rentestijgingen en oplopende prijzen voor grondstoffen liggen aan die druk ten grondslag, net als de dure energieprijs.
Wat meespeelt is dat bedrijven in de sectoren leisure en retail een hoge belastingschuld en dat het vertrouwen van consumenten op een historisch dieptepunt zit. Het dreigende tekort aan gas dit najaar kan het economische tij voor die sectoren een extra negatieve zet geven. ABN AMRO verwacht dat de Russische levering van gas dit najaar daalt tot een derde van de invoer in 2021. De kans is dan ook groot dat het aantal faillissementen in verschillende sectoren vanaf de tweede helft van dit jaar gaat stijgen. De vijf sectoren die het zwaarst geraakt worden, zijn samen goed voor circa 25 procent van de Nederlandse economie.
Verschillen
Tegelijkertijd verschillen de gevolgen per sector. Zo zal een energietekort vooral de industrie raken. De hoge energie- en grondstofprijzen spelen ook de bouwsector parten, maar dit heeft óók een positieve keerzijde. Zo zijn de hoge gasprijzen aanleiding om de energietransitie te versnellen, waardoor de vraag naar verduurzamingsprojecten toeneemt.
Vertraging
Na een sterke inhaalvraag wordt het langverwachte herstel in de leisuresector door tal van onzekerheden vertraagd. Zo is de verwachting dat het restaurant- en cafébezoek door de dalende koopkracht gaat afzwakken. Dit raakt ook toeleveranciers van de horeca. Verder is de gemiddelde belastingschuld tijdens corona flink opgelopen en kampt 43 procent van de horecabedrijven met personeelstekorten. Over de gehele linie verwacht ABN AMRO dat het aantal faillissementen in de leisuresector toeneemt. De bank verwacht hetzelfde voor de retailsector, waar het personeelstekort, een gebrek aan producten en materialen en hoge inkoopkosten grote belemmeringen vormen. “Hoewel er talrijke onzekerheden zijn en het daarom erg lastig is om precieze ramingen af te geven, is het duidelijk dat een aantal sectoren later dit jaar grote economische schokken te verwerken krijgt. Het risico op faillissementen neemt hierdoor toe”, vertelt Albert Jan Swart, Sector Econoom Industrie en Transport & Logistiek van ABN AMRO.
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen
Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons...
Lees berichtPianeta Terra opnieuw Nederlands beste Italiaanse restaurant
Verkiezing – Het Italiaanse Slow Food restaurant Pianeta Terra in Amsterdam is voor de vijfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot het beste Italiaanse restaurant van Nederland. Het restaurant is op een lijst van de 50 beste Italiaanse restaurants ter wereld terecht gekomen op de 31 plaats.
Lees berichtVrumona en SnowWorld verlengen samenwerking
Samenwerking – Frisdrank leverancier Vrumona en leisurepark SnowWorld hebben hun samenwerking verlengd. Beide bedrijven werken al geruime jaren samen.
Lees berichtAd Schaap en Kaj Gorgels starten samen Drippy’s
Horecaconcept - Kaj Gorgels, bekend van YouTube en tv-presentator, start samen met horecaondernemer en CEO van De Beren Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper hamburgerrestaurant Drippy’s. Het horecabedrijf is gevestigd aan het Stadhuisplein in Rotterdam.
Lees berichtVakprijs voor Restaurant Spetters in Breskens
Verkiezing - Restaurant Spetters in Breskens is uitgeroepen tot Restaurant van het Jaar door restaurantvereniging JRE-Nederland. Het Zeeuwse restaurant van topkok Laurent Smallegange kreeg de vakprijs toegekend tijdens het Eindejaarsdiner van JRE-Nederland in Maastricht.
Lees berichtHOMiES en The Category & Trade Company bundelen krachten
Samenwerking - Foodservice HOMiES, het nieuwe platform dat foodservice professionals wil samenbrengen en The Category & Trade Company (CTC) zijn een strategische samenwerking aan gegaan. Daarmee is CTC de eerste officiële kennispartner van Foodservice HOMiES. De samenwerking moet een stevige basis leggen voor een gezamenlijke missie om de sector te versterken en vooruit te helpen.
Lees bericht