De Fruitmotor ontsluit productinformatie met GS1 e-Label
Wijnen - Wijnproducenten zijn sinds 8 december 2023 verplicht om informatie over voedingswaarden en ingrediënten te delen met consumenten. Hiervoor heeft GS1 een e-Label beschikbaar: een digitaal etiket dat mensen kunnen openen door de bijbehorende QR-code van GS1 op de fles te scannen.
Ook De Fruitmotor gebruikt sinds kort het GS1 e-Label om etiketinformatie van ciders en alcoholvrije sprankels van hun krekelaar-producten digitaal te ontsluiten. Bestuurder Michiel Kortstee van de Betuwse coöperatie: “Hiermee kunnen we consumenten meer transparantie bieden.”
Krenkelaar is een in onbruik geraakte term voor appels die ‘niet volkomen gaaf’ zijn. De Fruitmotor gebruikt dit fruit voor de productie van ciders en sprankels die onder de merknaam Krenkelaar op de markt worden gebracht. “Een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel bereikt nooit de mond. Hoe mooi is het dan om iets lekkers te maken van de restappels die niet mooi genoeg zijn voor de supermarkt?”, zegt Michiel Kortstee, bestuurder en penningmeester van De Fruitmotor.
Cooperatie
De Fruitmotor is een initiatief van drie inwoners van de Betuwe die in 2016 de circulaire economie in hun regio een positieve impuls wilden geven. Zij besloten de restappels van de fruittelers in de Betuwe te gebruiken om er ciders of (alchoholvrije) sprankels van te maken. Alle ketenpartners inclusief de deelnemende fruittelers en verwerkers zijn lid van coöperatie De Fruitmotor. De opbrengst vloeit terug naar de regio en wordt geïnvesteerd in herstel van het landschap, de biodiversiteit en verduurzaming van de land- en tuinbouw.
De ontwikkeling van het GS1 e-Label is een wens vanuit de wijnsector vanwege de aanpassingen in de wijnwetgeving. Omdat de oplossing voor meer productgroepen een interessante toepassing kan zijn, is het e-Label ook beschikbaar gesteld aan producenten van onder meer ciders, likeuren, alcoholische siropen en bitters en andere sterke drank. Afhankelijk van de wensen uit de markt, worden daar in de toekomst meer productgroepen aan toegevoegd.
GS1 Nederland helpt bij het toekomstbestendig maken van ketens. Dit doen zij door op productdata te laten vastleggen en te delen.
Bron: GS1/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben
Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...
Lees berichtMaarten Schuurman benoemd als opvolger Hans Böhm bij Heineken
Benoeming - Maarten Schuurman (52) is benoemd tot Algemeen Directeur van Heineken Nederland. Hij volgt Hans Böhm op, die zijn loopbaan vervolgt als Managing Director van Brau Union, onderdeel van Heineken in Oostenrijk.
Lees berichtLean & Green Award voor Salomon en FVZ Convenience
Duurzaamheid – Vion Food Service en haar twee zusterbedrijven Salomon FoodWorld en FVZ Convenience hebben op basis van het terugdringen van de CO2-uitstoot de toekenning gekregen van de Lean & Green Award.  De bedrijven wisten de uitstoot in het logistieke proces met bijna 25% te verminderen.
Lees berichtGS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes
Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...
Lees berichtMirjam Karmiggelt nieuwe CEO GS1 Nederland
Benoeming - Het Bestuur van GS1 Nederland benoemt per 1 januari 2021 Mirjam Karmiggelt tot de nieuwe CEO van GS1 Nederland. Zij volgt in die functie Pieter Maarleveld op.
Lees berichtHeineken start ‘ciderseizoen’ met nieuwe variant
Introductie – Met de start van het terrasseizoen zet Heineken ook weer volop in op de ciders. Omdat steeds meer Nederlanders de smaak van ciders te pakken krijgen, breidt de brouwer het assortiment uit met een nieuwe smaakvariant: de Classic Apple. De komende tijd is het volledige ciderassortiment te proeven op diverse festivals. Heineken richt ter promotie van het ciderassortiment speciale...
Lees bericht