Foodservice groothandels verenigen zich in FSN
Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.
De brancheorganisatie FSN bestaat uit VHC Jongens, VHC Hocras, Sligro, Makro, Lekkerland en Bidfood. Het initiatief voor de oprichting van een belangenvereniging werd feitelijk al genomen in coronatijd. De foodservicegroothandels werden toen geconfronteerd met maatregelen, die duidelijk maakten dat er bij de ministeries onvoldoende kennis was van de foodservicesector. Het feit dat de foodservicegroothandels bijvoorbeeld vol lagen met versproducten met een houdbaarheidsdatum werd niet direct gezien. Dit zorgde voor enorme financiële schade bij de groothandels tijdens de lockdown. Maar ook het feit dat de groothandels in de bevoorrading van ziekenhuizen en zorginstellingen een belangrijke zorgtaak hadden in de voedselvoorziening in coronatijd, stond onvoldoende op het netvlies. Of zoals één van de aangesloten FSN-leden het zegt: “Er was vooral oog voor de supermarkten.”
Zero-emissiezone
Maar de foodservicesector wordt met meer wet- en regelgeving geconfronteerd. Zo is recentelijk de invoering van de zero-emissiezone in 29 gemeenten vastgesteld met consequenties voor de bevoorrading in binnensteden. Maar er liggen ook vraagstukken op tafel over bijvoorbeeld productsamenstelling, infrastructuur van laadpalen en plastic verpakkingen. En ook andere relevante maatschappelijke vraagstukken waar de foodservicegoothandels een rol in spelen, kunnen binnen de brancheorganisatie worden besproken aan de ‘politieke vergadertafels’. Reden om met elkaar een krachtiger geluid te laten horen naar de politiek.
Oproep
Nederland telt meer dan 400 groothandels in de foodservicesector. De bij het FSN aangesloten groothandels vertegenwoordigen een omzet van circa 8 miljard euro. De leden roepen andere foodservicegroothandels op zich aan te sluiten bij het FSN.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro en Flink samen in betaalbare en duurzame energie voor horeca
Samenwerking - Groothandel Sligro Food Group en FLINK Nederland, een full-service energiepartner voor de zakelijke markt, gaan voortaan samenwerken. Deze samenwerking is er op gericht ondernemers te helpen bij het besparen op energiekosten en het verduurzamen van hun bedrijf.
Lees berichtEberhardjes verbinden Amsterdam tijdens jubileumjaar
Actie – Eberhardjes, - de koekjes die vernoemd zijn naar voormalig burgemeester Eberhard van der Laan, krijgen een prominente rol in de viering van het jubileumjaar waarin Amsterdam 750 jaar bestaat. De koekjes die bedoeld zijn om verbinding aan te gaan in Amsterdam worden op diverse plaatsen aangeboden en krijgen een speciale verpakking.
Lees berichtNamen van New Chefs on the Block zijn bekend
Verkiezing - Dani Hoefnagels, Demian Parasmo en Josephien Blom zijn maandagavond uitgeroepen tot New Chefs on the Block. Food Reporter heeft in samenwerking met Gault&Millau de namen van de chefs bekendgemaakt.
Lees berichtSligro wint Logistiek Laadplein Award 2024
Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.
Lees berichtTabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.
Lees berichtDrukke eerste dag Gastvrij Rotterdam laat veel nieuws zien
Vakbeurzen – Gastvrij Rotterdam beleefde een drukke eerste dag in Ahoy. Vakwedstrijden en de ruim 500 exposanten hadden veel horecaondernemers naar de horecabeurs in Rotterdam gebracht. Opvallend was dat er ook veel jongeren rondliepen. Geen studenten, maar medewerkers van horecabedrijven. Voor veel exposanten gelijk een mogelijkheid om te investeren in een toekomstige klantengroep. Maar er is ook veel nieuws. Meest opvallende? De...
Lees bericht