Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Maandag en dinsdag was het vooral druk in de gangpaden en op de stands van de exposanten in hal 7 en 8. Deelnemers in deze hallen zaten dan ook in de populaire segmenten van snacks en alcohol. Opvallend was het grote aantal jongeren dat er rondliep. De organisatie laat ook weten in een persverklaring dat de Horecava zich niet alleen richt op ‘de beslisser van vandaag, maar ook op die morgen’. De beurs moet in de visie van de Horecava ook een platform zijn voor de volgende generatie horecaprofessionals. En dat was te zien aan een flinke toestroom van jonge mensen. Of die allemaal uiteindelijk in de horeca hun emplooi gaan vinden is de vraag, maar in ieder geval konden zij wel meemaken dat de horeca geen saaie werkomgeving is, maar waar werken ook draait om gezelligheid en ontmoetingen.
Duurzame vis
De Horecava vaart sinds deze beurseditie een nieuwe koers en heeft als gevolg van die verandering ook het logo aangepast. Niet alleen wilde de organisatie laten zien dat de horecabranche bruist, maar ook dat er binnen de horecasector veel aandacht is voor duurzaamheid. Daarom werd dit thema nog nadrukkelijker op de evenementenkaart van de beurs gezet. Volgens de organisatie was het Symposium Duurzame Vis een van de hoogtepunten van deze editie. De organisatie zegt daarover: “Chef Jef Schuur, de initiatiefnemer, organiseerde samen met Viki Geunes (Zilte) en Edwin Vinke (De Kromme Watergang) een inspirerend symposium over hoe je bewuster kunt omgaan met vis, schaal- en schelpdieren. Wat dit symposium echt bijzonder maakte, was de samenwerking met wetenschappers van het NIOZ. Zij deelden een sterk onderbouwd verhaal, dat door de chefs werd vertaald naar praktische, direct toepasbare inzichten in de keuken”.
Care & Cure
Ander hoogtepunt vormde het Care & Cure symposium. Hospitality in de zorg blijft groeien. Ondanks de hogere zorgkosten en gebrek aan personeel is er binnen de zorg, en dan met name de verzorgingshuizen, meer aandacht voor hospitality. Ook voeding maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de verzorging of juist in het voorkomen van zorg. Mede door die belangstelling verdubbelde het symposium zelfs zijn bezoekersaantal.
Taste of Horecava
En dan was er nog aandacht voor de topchefs in Nederland . In de Taste of Horecava by Gault&Millau, lieten chefs zoals Sven Nijenhuis (Restaurant Ambrozijn), Emile van der Staak (De Nieuwe Winkel) en Soenil Bahadoer (Restaurant De Lindehof) zien waarom zij ware sterren zijn. Met slechts 30 gasten per sessie kregen bezoekers een exclusieve blik in hun keukens.
Innovaties
Naast congressen, vakwedstrijden en andere programmaonderdelen - al dan niet in samenwerking met externe partijen - waren er zo’n 700 exposanten met hun productaanbod. Veel echte productinnovaties waren er niet te vinden, maar dat heeft ook een reden. Afnemers hebben momenteel hun handen vol aan de dagelijkse gang van zaken als personeel, bezettingen en inkoopkosten. En de meeste bedrijven moeten alle zeilen bijzetten om hun bestaande aanbod aan te kunnen. De oorzaken van die belemmeringen liggen op verschillende vlakken bij de bedrijven. Zo zijn er producenten die kunnen uitbreiden, maar door onvoldoende stroomcapaciteit moeten wachten. Maar er zijn ook bedrijven met overvolle bestaande productielijnen maar nog onvodoende overschot om een nieuwe productielijn te kunnen financieren. Dat laatste hangt soms ook samen met het vertrouwen dat er is in verdere groei. Daarnaast zijn er nog de leveranciers die zich zorgen maken over voldoende en betaalbaar aanbod van grondstoffen. Opvallend was dat veel fabrikanten zoptimistisch zijn als het gaat om hun eigen omzetgroei maar ook een zekere stagnatievrezen in de omzetgroei van de horeca als totaal.
(Binnenkort berichten wij vanuit @FoodClicks over de gespotte noviteiten en bijzonderheden van de Horecava 2025)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ter Marsch & Co wint met loaded fries opnieuw NK wedstrijd
Wedstrijd - Andy Hoogvliets van Ter Marsch & Co in Rotterdam heeft het NK Loaded Fries 2025 gewonnen. De jury was zeer onder de indruk van zijn ‘Bali Spice Fries’. Femke Versluijs van Frietboutique Laren pakte het zilver en Joyce Norder van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen eindigde als derde.
Lees berichtGreendish en SVH bouwen aan duurzamere hospitality
Samenwerking - Greendish en SVH bundelen hun krachten om de online Greendish Academy nieuw leven in te blazen op het platform SVH Horecatalent.
Lees berichtWildland Zoo wint wedstrijd om Lekkerste Vegan Burger
Wedstrijd - Chef-kok Erik Jager van Wildlands Adventure Zoo Emmen heeft het NK Lekkerste Vegan Burger 2025 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn ‘Momma Dunia’. Het zilver ging naar Audrey Biermans van Vitam. Jamal Hlal van HMSHost Schiphol pakte het brons.
Lees berichtMariusz Olesiński winnaar NK Lekkerste Pasta 2025
Wedstrijd - Chef Mariusz Olesiński van restaurant Viviamo in Woerden heeft de derde editie van het NK Lekkerste Pasta op de Horecava gewonnen. Hij verraste de jury met een reuze ravioli gemaakt met slechts drie hoofdingrediënten. Giovanni Carmelitano van Casalinga in Amsterdam won zilver en het brons was voor Ennio Zaccariello van Primo in Hilversum.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtBas Diks wint het NK Lekkerste Broodje 2025
Wedstrijd - Bas Diks van cateraar Diks Authentiek Culinair in Harreveld heeft tijdens de Horecava de veertigste editie van het NK Lekkerste Broodje gewonnen. Diks doet al sinds jaar en dag mee en pakt nu voor de tweede keer goud.
Lees bericht