Skool-project tegen voedselverspilling krijgt navolging in meer landen


Verspilling - Een jaar na de oprichting van de ‘International Food Waste Coalition’ (IFWC) door ‘founding members’ Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF blijft deze 'van veld tot vork' samenwerkingscoalitie zich inzetten tegen voedselverspilling in de foodservicesector. De coalitie start daarom met de uitbreiding van het SKOOL-programma, dat scholen in heel Europa helpt om voedselverspilling terug te dringen. In Europa wordt jaarlijks 88 miljoen ton voedsel verspild, een kostenpost van €143 miljard. Als slechts een vierde van het wereldwijd verspilde voedsel geconsumeerd zou worden, zou dat alleen al 870 miljoen mensen kunnen voeden. Dat is 12% van de huidige wereldbevolking. De ethische, economische en ecologische impact van voedselverspilling toont aan hoe belangrijk het is dat de food service industrie actie onderneemt. Vanuit de overtuiging dat ketenbedrijven die samenwerken meer kans maken om echte veranderingen te realiseren, hebben Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF in april 2015 de krachten gebundeld om samen de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. De coalitie wil voedselverspilling terugdringen via haar eigen keten, en andere bedrijven en organisaties inspireren om programma’s tegen voedselverspilling op te starten. Het voorbije jaar heeft de IFWC, samen met de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), een belangrijke stap gezet met het SKOOL- programma, een programma gericht op scholen omdat daar veel voedsel wordt verspild. De IFWC wil informatie bieden aan ketenactoren, opvoedingsteams, cafetaria's en keukenpersoneel om voedselverspilling in elke fase van de voedselketen tegen te gaan. De pilot fase van het SKOOL programma liep in zes scholen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, van januari tot juli 2016. Na zes maanden waren 2.800 kinderen en 5.000 gezinsleden bij deze pilot betrokken. De deelnemende scholen zijn erin geslaagd om in totaal (keuken en cafetaria) gemiddeld 12% minder voedsel te verspillen. Dat komt overeen met 2,5 ton minder voedselverspilling en ongeveer 5 ton minder CO2-emissie. In september 2016 is SKOOL met de uitbreidingsfase gestart om het pilot programma in meer landen in Europa uit te rollen. Tijdens het schooljaar 2017 zal in heel Europa via een online platform gratis toegang tot het volledige programma worden aangeboden. Bron: IFWC

Verspilling - Een jaar na de oprichting van de ‘International Food Waste Coalition’ (IFWC) door ‘founding members’ Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF blijft deze 'van veld tot vork' samenwerkingscoalitie zich inzetten tegen voedselverspilling in de foodservicesector. De coalitie start daarom met de uitbreiding van het SKOOL-programma, dat scholen in heel Europa helpt om voedselverspilling terug te dringen. In Europa wordt jaarlijks 88 miljoen ton voedsel verspild, een kostenpost van €143 miljard. Als slechts een vierde van het wereldwijd verspilde voedsel geconsumeerd zou worden, zou dat alleen al 870 miljoen mensen kunnen voeden. Dat is 12% van de huidige wereldbevolking. De ethische, economische en ecologische impact van voedselverspilling toont aan hoe belangrijk het is dat de food service industrie actie onderneemt. Vanuit de overtuiging dat ketenbedrijven die samenwerken meer kans maken om echte veranderingen te realiseren, hebben Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF in april 2015 de krachten gebundeld om samen de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. De coalitie wil voedselverspilling terugdringen via haar eigen keten, en andere bedrijven en organisaties inspireren om programma’s tegen voedselverspilling op te starten. Het voorbije jaar heeft de IFWC, samen met de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), een belangrijke stap gezet met het SKOOL- programma, een programma gericht op scholen omdat daar veel voedsel wordt verspild. De IFWC wil informatie bieden aan ketenactoren, opvoedingsteams, cafetaria's en keukenpersoneel om voedselverspilling in elke fase van de voedselketen tegen te gaan. De pilot fase van het SKOOL programma liep in zes scholen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, van januari tot juli 2016. Na zes maanden waren 2.800 kinderen en 5.000 gezinsleden bij deze pilot betrokken. De deelnemende scholen zijn erin geslaagd om in totaal (keuken en cafetaria) gemiddeld 12% minder voedsel te verspillen. Dat komt overeen met 2,5 ton minder voedselverspilling en ongeveer 5 ton minder CO2-emissie. In september 2016 is SKOOL met de uitbreidingsfase gestart om het pilot programma in meer landen in Europa uit te rollen. Tijdens het schooljaar 2017 zal in heel Europa via een online platform gratis toegang tot het volledige programma worden aangeboden. Bron: IFWC

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

PepsiCo investeert 200 miljoen in verduurzaming chipsfabriek

Verduurzaming – PepsiCo wil haar Belgische fabriek in Veurne met meer dan 200 miljoen verder verduurzamen. Het wil de productie met 35% verhogen en het gebruik van fossiele brandstoffen afbouwen met als doel de broeikasgasemissies te verlagen met 75%. Ook moet de fabriek na de ombouw in 2030  8 keer minder leidingwater in het productieproces gebruiken dan nu het geval is.

Lees bericht


Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Pepsi komt met blauwe ‘Electric Blue’ cola

Introductie – Pepsi wil de cola-categorie opschudden met de lancering van een gloednieuwe, limited edition blauwe cola: Pepsi Electric. Na de rebranding van het merk eerder dit jaar en voortdurende smaakinnovatie binnen de markt, wil het colamerk met de nieuwe lancering inspelen op de voorkeuren van Generatie Z.

Lees bericht

PepsiCo verlaagt zoutgehalte Lays chips met 25%

Introductie – Lay’s, het grootste merk van PepsiCo in Nederland, heeft aangepaste recepturen waardoor het productportfolio 25% minder zout bevat dan vergelijkbare aardappelchips van andere aanbieders in de markt. Met deze stap levert PepsiCo wederom een positieve bijdrage aan het minder consumeren van zout door Nederlandse consumenten.

Lees bericht


Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid