Sodexo wil wegwerpplasticvrije restaurants
Catering – Cateraar Sodexo wil alle restaurants die het bedrijf verzorgt volledig wegwerpplasticvrij maken. Daarom worden er vanaf vandaag geen nieuwe plastic wegwerpartikelen voor eenmalig gebruik zoals rietjes, roerstaafjes, koffielepels, bestek, borden, draagtasjes en saladebowls meer ingekocht voor de circa 650 locaties. De stap maak onderdeel uit van het Plastic Pact dat Sodexo heeft ondertekend. Met het Plastic Pact hebben Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en 70 bedrijven en milieuorganisaties in februari van dit jaar afgesproken om 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn. Alternatieven Mede door de omvang van Sodexo gaat het bij de genomen maatregel gelijk om grote aantallen plastic voorwerpen én dus een grote impact. Door te stoppen met wegwerpplastic voorkomt Sodexo dat jaarlijks 800.000 rietjes, 4 miljoen roerstaafjes en 6 miljoen stuks bestek na eenmalig gebruik als afval eindigen. Maar Sodexo wil ook het gebruik van andere plastic wegwerpartikelen, indien mogelijk, aan banden gaan leggen. Daarom wordt gekeken of sommige producten niet vervangen kunnen worden door duurzamere alternatieven, zoals papier, hout of PLA (biologisch afbreekbare kunststof op basis van bijvoorbeeld maiszetmeel). Amir Bercovitz, Director Business Development van Sodexo: “De ambitie van het Plastic Pact kan alleen slagen als iedereen - van producent tot consument - zijn schouders eronder zet.” Bron: @FoodClicks Catering – Cateraar Sodexo wil alle restaurants die het bedrijf verzorgt volledig wegwerpplasticvrij maken. Daarom worden er vanaf vandaag geen nieuwe plastic wegwerpartikelen voor eenmalig gebruik zoals rietjes, roerstaafjes, koffielepels, bestek, borden, draagtasjes en saladebowls meer ingekocht voor de circa 650 locaties. De stap maak onderdeel uit van het Plastic Pact dat Sodexo heeft ondertekend. Met het Plastic Pact hebben Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en 70 bedrijven en milieuorganisaties in februari van dit jaar afgesproken om 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn. Alternatieven Mede door de omvang van Sodexo gaat het bij de genomen maatregel gelijk om grote aantallen plastic voorwerpen én dus een grote impact. Door te stoppen met wegwerpplastic voorkomt Sodexo dat jaarlijks 800.000 rietjes, 4 miljoen roerstaafjes en 6 miljoen stuks bestek na eenmalig gebruik als afval eindigen. Maar Sodexo wil ook het gebruik van andere plastic wegwerpartikelen, indien mogelijk, aan banden gaan leggen. Daarom wordt gekeken of sommige producten niet vervangen kunnen worden door duurzamere alternatieven, zoals papier, hout of PLA (biologisch afbreekbare kunststof op basis van bijvoorbeeld maiszetmeel). Amir Bercovitz, Director Business Development van Sodexo: “De ambitie van het Plastic Pact kan alleen slagen als iedereen - van producent tot consument - zijn schouders eronder zet.” Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025
Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtSodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart
Catering - Vanaf maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht