Van der Valk neemt meerderheidsbelang in Dunkin’


Formulenieuws - Van der Valk International (VDVI) heeft een meerderheidsbelang verkregen in Dunkin’ Nederland en België. VDVI ziet de deelneming als een belangrijke stap in het verder verbreden van de hospitality dienstverlening. Voor Dunkin’ in Nederland en België betekent de samenwerking een fase van verdere groei.

Inspire Brands Group, het moederbedrijf van het merk Dunkin’, is verheugd dat VDVI een meerderheidsbelang neemt en dat het Dunkin' helpt naar een volgend niveau. Het huidige managementteam, onder leiding van Roberto Fava, zal de bedrijfsvoering doorzetten waarbij er op vele vlakken een hechte samenwerking zal zijn met het management team van VDVI. Beide bedrijven kenden elkaar al vanuit coronatijd, waarbij Dunkin’ containers plaatste op de parkeerplaatsen bij de Van der Valk hotels.

Reizigershub

Dunkin’ is door VDVI op meerdere fronten inzetbaar. Op een aantal locaties van Van der Valk werden de producten van  Dunkin’ al ingezet bij het ontbijt, of als extra service voor de klant vanuit vending, maar dat zal straks ook vaker zijn als on-the-go-oplossing in en in de nabijheid van het hotel. Zo heeft Van der Valk Tiel nu al een Dunkin’ bij de vestiging bij de carwash, maar is er ook een Dunkin’ bij een hotellocatie met bioscoop. Straks zullen de dunkin’s ook meer ingezet gaan worden als vast assortimentsonderdeel, als reizigershub of shop-in-shop, zodat Van der Valk er op elk gewenst moment voor de gast kan zijn, van diner tot snelle trek.

Strategisch

VDVI ziet de strategische overname daarnaast als aanvulling op hun huidige portefeuille van niet alleen hotels, maar ook andere foodconcepten zoals het in 2020 overgenomen Vapiano. De potentie tot groei van het populaire merk Dunkin' is enorm en past bij de uitbreidingsstrategie van de Van der Valk Hotels in de Benelux. Ook het feit dat Dunkin’ een jongere doelgroep aanspreekt, is voor Van der Valk aantrekkelijk, zij zijn immers de hotelgasten van de toekomst. 

Uitbreiding

Op dit moment heeft Dunkin' 53 vestigingen in Nederland en 23 in België, allen in eigen beheer. Als meerderheidsaandeelhouder wil VDVI de aankomende 5 jaar uitbreiden met nog 60 vestigingen, zowel in, naast, nabij of buiten de eigen hotels. Daarbij wordt ook gedacht aan Luxemburg als daarvoor de licentierechten zijn verkregen. Gedacht wordt aan uiteindelijk zo’n 150 locaties in de Benelux.

Pijlers

VDVI gaat de Nederlandse en Belgische uitbreidingsstrategie van Dunkin' versterken door zich te focussen op strategische pijlers zoals de Dunkin' Hot, Cold en Frozen Drinks, de home-made Premium Donuts, het uitgebreide custom-made assortiment en varianten zoals de gestoomde en vegan donuts, inspelend op de groeiende vraag naar plant-based producten.

Koffieketen

Maar Dunkin’ draait niet alleen om de donuts en andere zoetwaren. “Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, het één-na grootste van de wereld”, aldus Roberto Fava. Dat was indertijd ook reden om het woord donuts achter Dunkin’ weg te laten. Gert van der Valk, bestuurder VDVI: “Om Dunkin' nog steviger in de markt te zetten kijken we ook sterk naar de huidige synergie die we reeds hebben met diverse partners en onze eigen bedrijfsvoering. Het kunnen delen van in,- en verkoopkanalen, logistiek, IT oplossingen, gastbeleving, medewerkersopleiding en -inzet – we zien heel veel voordelen in deze overname.”

Hotspot

De komende jaren zal Dunkin’ een steeds vaker geziene hotspot worden voor de gast met een lekkere trek, verwacht Favo. Van pop-up container-outlets bij tankstations tot kiosken in de Van der Valk Hotels. Van to-go’ shops op strategische locaties tot grotere koffie- en donutwinkels met 60 tot 100 zitplaatsen. Dunkin’ met partner Van der Valk gaat voor een verbreding zorgen van de gastronomische dienstverlening bij Van der Valk.

VDVI

Van der Valk International BV (VDVI) is een holding waartoe verschillende hotels in binnen- en buitenland behoren. VDVI is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Tot de groep behoren 10 Nederlandse hotels, 5 Duitse hotels, 1 hotel in België, 1 hotel in Spanje en 3 vakantie resorts, waarvan 2 vlakbij het Mecklenburg merenplateau in Duitsland en 1 op het eiland Bonaire. Daarnaast 2 indoor skidomes in Bottrop & Wittenburg en 3 privéklinieken voor geestelijke gezondheidszorg in Duitsland.

Dunkin’

Dunkin’ (voormalig Dunkin’ Donuts) werd opgericht in 1950 en telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd, waarvan 240 winkels in Europa.

Bron: Dunkin’/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Alide van Toor beoogd opvolger Frans van Rooij bij Profri

Benoeming – Alida van Toor (1965) is voorgedragen als beoogd voorzitter van Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). Zij volgt daarmee Frans van Rooij op die terugtreedt als voorman van de vakvereniging. Van Toor was van 2006 tot eind 2022 eigenaresse van cafetaria De Halte in Meerkerk.

Lees bericht


TotalEnergies Bijleveld eerste Circle K store in Nederland

Tankstation – Het TotalEnergies station Bijleveld aan de A12 ter hoogte van Harmelen is voorzien van het Circle K store concept en is hiermee de eerste in Nederland. In slechts zeven dagen is de shop volledig omgebouwd en zijn de wereldwijd succesvolle Shop-, Food-, Drinks- & Coffee-concepten van het merk Circle K gelanceerd.

Lees bericht


Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid