American Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten


Eerste circulaire koekje gemaakt van ‘no-waste bananenpuree’ van The Banana Factory

Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd, gemaakt van ‘no-waste bananenpuree’ van The Banana Factory.

In Nederland ligt de totale consumptie van koekjes op maar liefst 145 miljoen kg per jaar.  We zijn in ons land dan ook bijna net zo gek op koekjes als op het meest gekochte fruit in de supermarkt; bananen. Samen met De Graaf Bakeries heeft The Banana Factory nu een receptuur ontwikkeld van een van de populairste producten in het bakkerijschap om zoveel mogelijk impact te kunnen maken. Met een American Cookie van geredde bananen, heeft de scale up het beste van twee werelden gecombineerd, volgens Laura Hoogland (founder Sunt & The Banana Factory): “We hebben de ‘chewy’ textuur en smaak van de klassieke chocolate chip cookie behouden en 11% bananenpuree toegevoegd met een ‘Chunky Monkey’ smaak tot gevolg”. De banaan zorgt er daarnaast ook voor dat dit American Cookie 100% plant based is en er met iedere hap op verschillende vlakken serieuze impact gemaakt wordt.

Pilot

Hoewel bananen in havens worden afgekeurd op basis van handelsnormen, kan de eindklant later in de keten ook nog bepalen dat bananen toch niet voldoen aan hun eisen en verwachtingen. Daarbij kunnen bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden in de logistieke keten ervoor zorgen dat bananen te vroeg rijpen of beschadigen. Na een succesvolle pilot eerder dit jaar, worden dit soort bananen sinds kort ook ‘gered’ door The Banana Factory en verwerkt tot bananenpuree.

Sunt

Sunt (zusterbedrijf van The Banana Factory & consumentenmerk) lanceert ook onder het eigen merk het ‘Chocolade Banaan’ American Cookie als onderdeel van een range van meerdere smaken voor retail en foodservice. “Het American cookie sluit perfect aan op ons totaalassortiment van bananenbrood, ovengebakken donuts en granola en via ons consumentenmerk vertellen we op ludieke wijze het verhaal van de ‘geredde banaan’”, aldus Hoogland.

Bron: The Banana Factory/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl

Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.

Lees bericht


Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid