AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling


Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Bij ‘Brood van Gisteren’ wordt brood dat de dag ervoor vers in de winkel is aangeleverd, maar niet is verkocht op de dag zelf, de volgende dag tot 11.00 uur aangeboden voor een extra voordelige prijs. Een half brood kost 0,25 cent, een heel brood en een zak bolletjes 0,50 cent. Op dit moment wordt Brood van gisteren al aangeboden in ruim 40 winkels. Over enkele weken is die mogelijkheid er in alle winkels. De voorbereidingen daarvoor zijn vandaag gestart.

Brood is een van de meest verspilde producten en is ook het thema van de landelijke Verspillingsvrije week, die vandaag van start gaat. Naast Brood van Gisteren, start Albert Heijn deze week ook met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarkt in meer winkels de digitale oplossing 'dynamisch afprijzen' toepassen. De supermarktketen heeft de ambitie om in 2030 de helft minder voedselverspilling te realiseren.

Verspillingsvrije Week

Naast de uitbreiding van Brood van gisteren naar alle winkels, plaatst Albert Heijn tijdens de Verspillingsvrije week op diverse broden stickers met tips en recepten om oud brood te gebruiken. Anita Scholte Op Reimer, verantwoordelijk voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn: "Voedselverspilling is een grote uitdaging. Iets meer dan 1% van de producten die wij inkopen, belandt niet op het bord van onze klant. Dat is niet alleen zonde van het eten, maar ook van de tijd en de energie die in de productie ervan is gestoken. Daarom willen we zelf zo min mogelijk voedsel verspillen."

Verspil-me-niet zakje

Om diezelfde reden is ook het Verspil-me-niet zakje vanaf deze week verkrijgbaar in 12 Albert Heijn-winkels in Capelle aan den IJssel, Groningen, Den Haag, Hoofddorp, Hengelo, Assen, Amsterdam, Echt, Tilburg, Heemskerk en Tiel. Voor slechts 1,- euro krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft, maar nog steeds goed is. In het zakje zitten allerlei groente- en fruitsoorten, zoals appels, uien, mandarijnen, courgettes en tomaten, die elke dag door een medewerker van de winkel verzameld worden. Alle beschikbare zakjes van die dag, liggen bij de groente- en fruitafdeling. Als klanten het idee omarmen, is Albert Heijn van plan om het verspil-me-niet zakje in meer winkels aan te bieden.

Dynamisch afprijzen

Veel consumenten zijn inmiddels vertrouwd met de 35%-sticker, waarbij klanten korting krijgen op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Het afgelopen jaar testte Albert Heijn daarnaast als eerste supermarkt in Nederland in ruim 30 winkels een digitaal alternatief, namelijk dynamische kortingen bij vlees en kip (vers). Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder meer locatie, Bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoopgegevens en voorraad in de winkel. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25% tot 40% tot 70%. AH gaat het aantal winkels is deze test uitbreiden naar zo’n 130 winkels. Op die manier wordt meer relevante data verzameld, waardoor het algoritme slimmer ingezet kan worden. Op die manier blijft er minder over in de schappen en wordt er minder verspild. Het doel is om dynamisch afprijzen in de toekomst op meer productgroepen toe te passen.

In 2020 nam de relatieve hoeveelheid voedselverspilling van Albert Heijn met 7% af van 5,6 ton naar 5,2 ton per miljoen euro verkocht voedsel.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

American Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten

Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...

Lees bericht


Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl

Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.

Lees bericht

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid