Albert Heijn rondt True Price-experiment koffie af


lbert Heijn kondigde in april van dit jaar aan dat het een ‘True Price’-experiment met koffie ging doen bij drie AH To Go-locaties / Foto bij: Albert Heijn

Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van de klanten die koffie met plantaardige melk kochten, koos 31% ervoor om de echte prijs te betalen. 

Albert Heijn kondigde in april van dit jaar aan dat het een ‘True Price’-experiment met koffie ging doen, bij drie AH To Go-locaties: op het eigen hoofdkantoor in Zaandam, op de campus van de Wageningen Universiteit en op de campus van de Rijksuniversiteit Groningen. Klanten konden kiezen of ze voor hun kop koffie de reguliere verkoopprijs betaalden, of de ‘echte prijs’, waarin sociale- en milieukosten zaten verdisconteerd.

‘Actie-intentiekloof’

Albert Heijn toont op de site de resultaten van een online-onderzoek dat het deed onder klanten, maar geeft ook inzicht in de verkoopresultaten. En tussen die twee zit best een ‘actie-intentiekloof’, aldus AH. Zo gaf 36% van de klanten aan de ‘echte prijs’ te zullen betalen. En 20% zei een andere ‘koffiekeuze’ te hebben gemaakt, vanwege het zien van de ‘echte prijs’ (bijvoorbeeld een switch van een reguliere cappuccino naar een plantaardige variant of een zwarte koffie). De verkoopresultaten laten echter een ander resultaat zien. Want in de praktijk koos ‘slechts’ 15% van de klanten ervoor om bij de kassa de ‘echte prijs’ te betalen. Bovendien zag AH klanten op basis van de verkoopdata juist níet de switch maken naar een ander type koffie (dus van bijvoorbeeld een cappuccino op basis van reguliere melk naar een cappuccino met plantaardige melk of een zwarte koffie). 

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht


Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht




Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid