'Bier vloeit minder rijkelijk binnen horeca door corona'
Horeca - De bierverkoop in de horeca- en evenementenbranche is in augustus met ruim een derde (36,5%) gedaald ten opzichte van augustus 2019. In juli was er sprake van een vergelijkbare daling van 33,1 procent. Dat laat de koepelorganisatie van bierbrouwers weten.
De brouwers hebben een zwaar economisch jaar, onder andere doordat de horeca- en de evenementenbranche voor veel brouwers een belangrijke afzetmarkt is. En juist deze sectoren worden door de maatregelen in de COVID-19 crisis hard getroffen. Was er alleen negatief nieuws te melden door de brouwers? Nee, in augustus zijn er ook positieve cijfers te geven; het thuisverbruik en de export lieten in deze maand namelijk een stijging zien van respectievelijk 15,9 procent en 11,7 procent.
Sinds de lockdown is de totale bierverkoop met 13,2 procent gedaald. Een forse daling. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Het mooie weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling niet nog groter is. Veel consumenten hebben kunnen genieten van een goed glas bier op het terras of in de tuin.”
Alcoholvrij bier stijgt
De categorie alcoholvrij en -arm bier stijgt in 2020 verder, ondanks de COVID-19 crisis. Van januari tot en met augustus is deze categorie tot 0,5% alcohol, met bijna 10 procent gestegen. Voor het tiende jaar op rij nam de consumptie toe. “Brouwers investeren veel in dit segment en ook consumenten blijven deze ontwikkelingen omarmen.”, aldus Wigboldus.
Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees bericht