Detailhandel food profiteert volop van coronacrisis


Lege schappen bij supermarkten door hamstergedrag van consumenten in het begin van de lockdown

Analyse - De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim zes procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020.

Dat schrijft de Rabobank in een analyse van alle sectoren, die getroffen zijn door de coronamaatregelen. Dat een meerderheid van de supermarkten volop profiteerden van de sluiting van de horeca was in de winkels zichtbaar. Uitzonderingen waren een aantal grenswinkels, die geen buitenlandse consumenten binnenkregen en sommige locaties in de binnensteden en in de buurt van een studentencampus. Sommige daarvan konden ook online de gaten niet dichtlopen, hoewel landelijk gezien online wel een boost heeft gekregen. Rabobank verwacht in dat opzicht  een groei van 25 procent in 2020 en schat bovendien in dat die groei verder zal doorzetten in 2021.

De Rabobank ziet aan de andere kant van het spectrum ook de betere speciaalzaak, zoals bakker en slager, profiteren. Er is vooral meer vraag naar bijzonder vlees en seizoensgroente of andere gerechten die de consument normaal vooral bij de horeca consumeert, zo blijkt uit de analyse. Toch ziet de bank ook een keerzijde. De sluiting van de eetgelegenheden en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft ook negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Het gaat dan om de bakkers met een eigen lunchroom of slagers en groenteboeren die leveren aan lokale horeca.

Ook het feit dat veel events niet doogaan, zoals barbecues of bruiloften. Ook dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken van 2 procent in 2020. De impact van de recessie zal nog zeker tot in 2021 verder doorwerken, zo schat de Rabobank in. Want ook aan consumentenzijde gaat er wat veranderen. Die zal meer prijsgevoelig zijn en minder gaan uitgeven aan luxere (food) producten. Per saldo zal daardoor vooral de goedkopere supermarkt profiteren met een verwachte groei van bijna 3 procent in 2021.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht


Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht


Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid