‘Filefruit’ moet fruitconsumptie stimuleren
Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen. Nog steeds eet bijna negen op de tien Nederlanders te weinig fruit. Om daarin verandering te brengen is het eten van fruit over de dag een goede methode, vinden ook gedragswetenschappers. In de auto wordt er van alles geconsumeerd, alleen nauwelijks fruit. Fruit kwam pas op de vierde plek bij consumentenonderzoek, waar gevraagd werd wat er in de auto wordt gegeten. Fruit komt daarmee na koek, snoep en boterhammen. Doorbreek routine In Nederland eet 87% van de volwassenen minder fruit dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram, volgens cijfers van het RIVM. De campagne ‘Filefruit’, die nu is ontwikkeld, moet mensen voordat ze in de auto stappen daarom herinneren fruit mee te nemen voor onderweg. Eten doen we, volgens prof. dr. Emely de Vet, hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl aan Wageningen Universiteit, op routine. “Het is onbewust gedrag, dat een duwtje nodig heeft.” De campagne om fruit eten in de auto te stimuleren is vandaag van start gegaan. Een campagneteam deelde fruit uit bij tankstation Bospoort langs de A4 ter hoogte van Hoogmade en op het bedrijventerrein de Wildeman in Zaltbommel langs de A2. Bron: @FoodClicks
Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen. Nog steeds eet bijna negen op de tien Nederlanders te weinig fruit. Om daarin verandering te brengen is het eten van fruit over de dag een goede methode, vinden ook gedragswetenschappers. In de auto wordt er van alles geconsumeerd, alleen nauwelijks fruit. Fruit kwam pas op de vierde plek bij consumentenonderzoek, waar gevraagd werd wat er in de auto wordt gegeten. Fruit komt daarmee na koek, snoep en boterhammen. Doorbreek routine In Nederland eet 87% van de volwassenen minder fruit dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram, volgens cijfers van het RIVM. De campagne ‘Filefruit’, die nu is ontwikkeld, moet mensen voordat ze in de auto stappen daarom herinneren fruit mee te nemen voor onderweg. Eten doen we, volgens prof. dr. Emely de Vet, hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl aan Wageningen Universiteit, op routine. “Het is onbewust gedrag, dat een duwtje nodig heeft.” De campagne om fruit eten in de auto te stimuleren is vandaag van start gegaan. Een campagneteam deelde fruit uit bij tankstation Bospoort langs de A4 ter hoogte van Hoogmade en op het bedrijventerrein de Wildeman in Zaltbommel langs de A2. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Google Maps en McDonald’s favoriet onderweg
Onderzoek – Nederlanders gebruiken het vaakst Google Maps om onderweg te navigeren. De keuze voor een app wordt voornamelijk bepaald door het type vervoermiddel. Nederlanders stoppen daarnaast onderweg het liefst bij McDonald's.
Lees berichtNationaal Actieplan Groenten en Fruit stopt na vijf jaar
Actie - Na vijf jaar komt er op 1 januari 2022 een eind aan het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF).
Lees bericht‘s Werelds eerste eetbare bushalte open in Breda
Actie – Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) opende in samenwerking met partijen uit de groente- en fruitsector en maatschappelijke organisaties vandaag de eerste eetbare bushalte ter wereld aan de Karnemelkstraat in Breda. De organisaties wilden op die ludieke manier consumenten aanmoedigen vaker groente en fruit te eten.
Lees berichtGroente en fruit-campagne ‘Geef kleur door’ van start gegaan
Campagne - Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groente en fruit.
Lees bericht‘Laag btw-tarief op groente en fruit is investeren in betere leefstijl’
Actie - GroentenFruit Huis, het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en de coalitie Gezonde Boodschappen, hebben gisteren het manifest 'Investeren in een gezonde toekomst' aangeboden, aan de vaste Kamercommissie VWS van de Tweede Kamer. De aanbieders doen een urgente oproep voor een lager btw-tarief op groenten en fruit.
Lees berichtNAGF brengt nudgingrapport uit over stimuleren van groente en fruit
Onderzoek - Hoe zet je Nederlanders nu aan tot het eten van meer groente en fruit. Die vraag vloeide voort uit het preventieakkoord, waarin is afgesproken dat de consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf jaarlijks zouden groeien. Van de week werd tijdens een presentatie van het NAGF op het campusterrein van de KNVB enkele onderzoeksresultaten gepresenteerd. Het...
Lees bericht