Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren
Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.
De mogelijkheid om als particulier boodschappen bij de groothandel te kunnen doen, volgde enkele dagen na de sluiting van horecabedrijven ten gevolge van de bestrijding van het coronavirus. De onrust rondom corona zorgde niet alleen voor hamstergedrag van consumenten in vooral de supermarkten, door de sluiting van cafés en restaurants zaten de zb-locaties ook met grote voorraden verse producten. “Mensen tuimelden letterlijk over elkaar heen”, aldus een woordvoerster van het CBL in een toelichting. “Het was op dat moment noodzakelijk om het aantal vierkante meters winkel fors uit te breiden, zodat de anderhalve meter afstand tussen consumenten en winkelpersoneel goed gewaarborgd kon worden.” Hierop gingen ook zelfbedieningsgroothandels open voor consumenten zonder toegangspas. Nu de horeca per 1 juni weer opengaat, is het volgens het CBL niet meer noodzakelijk om zb-locaties voor consumenten open te houden.
Noodplan
Volgens woordvoerder Wilco Jansen van Sligro maakte de openstelling van zb-locaties onderdeel uit van het Noodplan Voedselvoorziening dat het CBL op 17 maart jl. presenteerde aan minister-president Mark Rutte. De belangrijkste doelen waren om de leveringen van de groothandels aan de vitale sector (de zorg, het leger, etc.) zeker te stellen én om consumenten veilig te laten inkopen. De hoogte van de voorraden speelde een minder belangrijke rol in de besluitvorming. Met de tijdelijke openstelling van de zelfbedieningsgroothandels werd er ruim 800.000 m2 winkelruimte toegevoegd, vergelijkbaar met circa 800 supermarkten. “Afgelopen weken hebben we kunnen constateren dat deze tijdelijke situatie functioneerde zoals destijds beoogd was en daarmee haar bijdrage aan een veilige samenleving heeft geleverd”, aldus Jansen.
Ook Hanos laat weten dat per 1 juni de groothandels per 1 juni weer uitsluitend toegankelijk zullen zijn voor ondernemers in het bezit van een Hanos Wereldpas. De tijdelijke regeling voor consumenten komt dan te vervallen, conform de afspraken die destijds in het Noodplan Voedselvoorziening zijn vastgesteld.
Geen latere sluiting
De vraag is waarom gekozen is voor 1 juni en niet voor bijvoorbeeld 1 september. De horeca gaat immers vooralsnog beperkt open en de supermarkten hebben nog steeds moeite de drukte onder controle te houden. Ook het CBL verwacht dat het de komende periode in supermarkten drukker blijft dan normaal omdat de horeca nog niet op volle kracht draait en veel mensen thuis werken. “Met exact die argumenten hebben wij aan tafel het voorstel gedaan om de zb-locaties voor particulieren pas te sluiten op het moment dat de horeca weer voor 50 procent zou zijn opgestart”, laat een woordvoerder van Makro Nederland weten. Als groothandel is ook Makro bij het CBL aangesloten. “In het overleg wilden sommige leden niettemin vasthouden aan de datum van 1 juni. Terwijl juist de groothandels de veiligheid van de consumenten met de anderhalvemeterzone beter kunnen garanderen dan menig buurtsupermarkt omdat de gangpaden breder zijn en er meer ruimte is op de parkeerterrein.” Sligro laat zich over dat punt nauwelijks uit: “Tja, daar kun je breed over filosoferen en veel verschillende visies op hebben”, zegt Jansen. “Uiteindelijk is er in gezamenlijkheid gekozen voor een koppeling met het moment dat de horeca weer opengaat. Hoe dan ook, mocht het virus zich onverhoopt opnieuw ontwikkelen en de overheid de touwtjes weer wat strakker aanhaalt waarbij het een beroep op ons doet om onze vierkante meters wederom tijdelijk in te brengen, dan zullen wij daar gehoor aan geven.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtSligro behaalt certificering voor duurzame bedrijfsvoering
Groothandel - Sligro Food Group Nederland heeft het ISO 14001:2015 certificaat verkregen voor ontvangst, opslag en transport van food en non-food producten. Op het gebied van milieumanagementsystemen is ISO 14001:2015 de internationale norm.
Lees berichtMaxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting
Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.
Lees bericht‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees bericht