‘Hollandse Nieuwe verouderd en moet vernieuwen’
Onderzoek – Uit onderzoek blijkt dat het ‘haring happen’ toch vooral een eettraditie is die past bij de groep vijftigplussers. De zogeheten millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) associëren het eten van Hollandse Nieuwe vooral met een oubollige traditie. Het Nederlands Visbureau wil daarin verandering brengen en is een campagne gestart: Hollandse Nieuwe Stijl, haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt. De campagne moet vooral laten zien dat haring uit het vuistje niet hoeft, maar dat de haring met diverse ingrediënten is te combineren. De gerechten die hierdoor ontstaan passen volgens het Visbureau beter in het straatje van de Instagramgeneratie. Het gaat dan om haring die gecombineerd wordt met een taco of panini of verwerkt is in een poké bowl of als knalrode salty shooter. Foodtruck Haring is een omega-3 bom en goed voor hart en bloedvaten, zo laat het Visbureau weten. De vis zit vol vitamines en onverzadigde vetten. Ook de Schijf van Vijf adviseert om regelmatig vette vis als haring te eten, liefst één keer per week. Juist omdat de millennials bezig zijn met gezond eten en bewegen, hoopt het Visbureau met de campagne aansluiting te krijgen. Speciaal daarvoor wordt ook een tasting-foodtruck ingezet op drukbezochte locaties in Nederland. Bron: @FoodClicks
Onderzoek – Uit onderzoek blijkt dat het ‘haring happen’ toch vooral een eettraditie is die past bij de groep vijftigplussers. De zogeheten millennials (de generatie geboren tussen 1980 en 2000) associëren het eten van Hollandse Nieuwe vooral met een oubollige traditie. Het Nederlands Visbureau wil daarin verandering brengen en is een campagne gestart: Hollandse Nieuwe Stijl, haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt. De campagne moet vooral laten zien dat haring uit het vuistje niet hoeft, maar dat de haring met diverse ingrediënten is te combineren. De gerechten die hierdoor ontstaan passen volgens het Visbureau beter in het straatje van de Instagramgeneratie. Het gaat dan om haring die gecombineerd wordt met een taco of panini of verwerkt is in een poké bowl of als knalrode salty shooter. Foodtruck Haring is een omega-3 bom en goed voor hart en bloedvaten, zo laat het Visbureau weten. De vis zit vol vitamines en onverzadigde vetten. Ook de Schijf van Vijf adviseert om regelmatig vette vis als haring te eten, liefst één keer per week. Juist omdat de millennials bezig zijn met gezond eten en bewegen, hoopt het Visbureau met de campagne aansluiting te krijgen. Speciaal daarvoor wordt ook een tasting-foodtruck ingezet op drukbezochte locaties in Nederland. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Festivals vaker in zee met GiG Hard Seltzer’
Festivals – Volgens de initiatiefnemers achter GiG Hard Seltzer zijn zij straks bij de meeste festivals terug te vinden. Ook de supermarkten omarmen het jonge bedrijf en zorgen voor een aanzienlijke groeispurt.
Lees berichtFSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’
Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.
Lees berichtFSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
Lees berichtBijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur
Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.
Lees bericht‘Horecabesparingen millennials vooral naar extra boodschappen’
Onderzoek – Nu millennials geen geld uit kunnen uitgeven aan een bioscoopbezoek of de horeca wordt er meer geld uitgegeven aan boodschappen. 66% van de Nederlandse millennials geeft daaraan sinds de coronacrisis meer geld uit. Van de vrouwen geeft zelfs 70% meer uit aan thuis eten en drinken.
Lees bericht‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’
Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt. Duidelijk...
Lees bericht