‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’


Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd. Traditionele kanalen zijn verdwenen; Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt en de horeca brengt warme maaltijden thuis. Zelfs retailers bezorgen warme maaltijden aan huis, zij het nog op beperkte schaal. Wat retailers wel vaker doen is steeds meer goederen leveren aan restaurants. Bovendien zijn er bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. De vraag “wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, is dus vele malen complexer geworden, aldus het FSIN. Millenials Ook uit eten gaan wordt steeds normaler. Food werkt verbindend. En het zijn vooral de jongere generaties die Food tot speerpunt van hun levensstijl maken. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) ook beduidend vaker dan de oudere generaties. Het enig is dat zij per bezoek minder besteden, maar in totaal geven ze per persoon toch veel meer uit dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld €1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op €1.239,- en de babyboomers op €519,- terwijl de stille generatie €436,-  per jaar spendeert aan de horeca. Het FSIN verwacht dat in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen. Out-of-home blijft groeien De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide de afgelopen tien jaar met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019. Na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie nog harder. Zelfs harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Buiten de deur eten en drinken is wordt dus steeds belangrijker in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Het FSIN verwacht dat die trend aanhoudt zolang er zich geen nieuwe crisis aandient. De trend zal zelfs nog versnellen omdat er een generatie aankomt voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is. Tegenwind Tegenwind die de horeca in de out-of-homesector kan verwachten is het enorme aanbod in locaties. Hierdoor kunnen de rendementen van bedrijven onder druk komen te staan. De stigende bestedingen in out-of-home moeten immers met veel meer horecalocaties worden gedeeld. Bron: @FoodClicks

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd. Traditionele kanalen zijn verdwenen; Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt en de horeca brengt warme maaltijden thuis. Zelfs retailers bezorgen warme maaltijden aan huis, zij het nog op beperkte schaal. Wat retailers wel vaker doen is steeds meer goederen leveren aan restaurants. Bovendien zijn er bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. De vraag “wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, is dus vele malen complexer geworden, aldus het FSIN. Millenials Ook uit eten gaan wordt steeds normaler. Food werkt verbindend. En het zijn vooral de jongere generaties die Food tot speerpunt van hun levensstijl maken. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) ook beduidend vaker dan de oudere generaties. Het enig is dat zij per bezoek minder besteden, maar in totaal geven ze per persoon toch veel meer uit dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld €1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op €1.239,- en de babyboomers op €519,- terwijl de stille generatie €436,-  per jaar spendeert aan de horeca. Het FSIN verwacht dat in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen. Out-of-home blijft groeien De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide de afgelopen tien jaar met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019. Na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie nog harder. Zelfs harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Buiten de deur eten en drinken is wordt dus steeds belangrijker in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Het FSIN verwacht dat die trend aanhoudt zolang er zich geen nieuwe crisis aandient. De trend zal zelfs nog versnellen omdat er een generatie aankomt voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is. Tegenwind Tegenwind die de horeca in de out-of-homesector kan verwachten is het enorme aanbod in locaties. Hierdoor kunnen de rendementen van bedrijven onder druk komen te staan. De stigende bestedingen in out-of-home moeten immers met veel meer horecalocaties worden gedeeld. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht


Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht




Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid