Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen


Ideeën en inspiratie opdoen en nieuwe producten ontdekken stonden centraal op Horecava en die waren er voldoende zoals hier bij Bresc

Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje, geurtje en jasje kwam het niet. Jammer, zeker gezien de enorme uitdagingen waar de sector voor staat.

Niet alle hallen van de Horecava waren even druk. Daar waar de brouwers en de cocktailaanbieders stonden was het druk, net zoals bij de hallen waar de snacks en sauzen werden aangeboden. Ook de stands van de groothandels hadden niets te klagen, maar in de hal van de non-foodaanbieders en de koffie- en broodjesaanbieders was het op sommige momenten ronduit rustig. Opvallend is ook dat het aantal aanbieders op de beurs terugloopt. Twee jaar corona en de inzet van andere middelen om de juiste doelgroep te bereiken hebben er toe geleid dat bedrijven blijkbaar alternatieven hebben voor hun beursdeelname. Toch blijft een vakbeurs ook altijd een ideaal platform om elkaar te ontmoeten en inspiratie op te doen voor het eigen bedrijf. Al is het maar om de gesprekken aan te gaan met leveranciers en collega-ondernemers.

Veranderingen

Maar was er dan niets nieuws te zien? Nee, er waren wel degelijk nieuwe ontwikkelingen te spotten, maar vooral in de categorie nieuwe producten. Zo introduceerde Van Geloven op een spectaculaire wijze met een zangkoor en de onthulling van Cora van Mora een nieuwe snack. Deze kaas kipcorn moet een nieuwe standaard worden op de menukaart bij cafetaria’s. En ook Pure Ingredients kwam met een nieuwe kipburger en de Nuggy, Spicy Nuggy, Mini Frikandel en de nieuwe Lahmacun. Kip is populair. Ook Salomon introduceerde een nieuwe funky-snacklijn. Smaakvolle producten, die moeten gaan wedijveren met de bestaande snackklassiekers. Voor veel introducties schuilt daarin ook het risico, de introducties zijn goed en doen het goed zolang ze worden ondersteund, maar na verloop van tijd zijn het toch weer de vertrouwde producten die voor de omzet zorgen. In een cafetaria is het nu eenmaal moeilijker ‘blijvertjes’ te creëren dan bij een casualrestaurant of in een attractiepark. Toch zorgt verandering van het menu voor de gast wel voor waardering. Het laat zien dat je als ondernemer bezig bent met de ontwikkelingen en oog hebt voor veranderingen.

Plant based

Dat geldt ook voor plant based. Geen bedrijf ontkomt er aan om geen plantaardige producten in het assortiment te hebben. Al valt de verkoop in de praktijk op veel plaatsen fors tegen. Ondanks alle positieve berichten van leveranciers en geluiden in de media. Het kost nu eenmaal veel tijd om plaataardig van nichemarket door te laten groeien. Het ontslaat je als ondernemer er alleen niet van om er niets mee te doen. Want de belangstelling voor plant based neemt wel degelijk toe en kan forse stappen maken, maar kan als hybride product of wanneer het niet als zodanig wordt aangeprezen sneller groeien. Alleen wil niet elk horecabedrijf dat, omdat het niet past in de transparantie en eerlijkheid naar de eigen gast toe. Daarom goed dat er toch nieuwe plant bades producten werden geïntroduceerd. Zoals de plantaardig-vleesproducent Beyond Meat die op de Horecava Nederland liet kennismaken met de Beyond Steak. Een kwalitatief goed en smaakvol product dat met moeite te onderscheiden valt van een vleesproduct.

Lattiz

Een fraaie introductie had FrieslandCampina met een kleinere variant van de bekende Lattiz. Deze kleinere machine voor opschuimmelk is voor een horecabedrijf weliswaar een forse investering, maar biedt wel de mogelijkheid om naast de melk als toevoeging voor de koffie te doen, ook bijvoorbeeld havermelk in te zetten. Daarnaast kan deze kleinere Lattiz ook voor de seizoenbedrijven een praktische oplossing bieden, omdat de pakken melkproduct kleiner zijn en er dus bij een gering gebruik minder derving is.

Beter Leven

Verder waren er in het borrelsegment ook diverse oplossingen. Enkco, als onderdeel van de Van Loon Groep introduceerde de ‘heroes’. De hero-producten zien er niet alleen verrassend en uitnodigend uit, maar dragen ook stuk voor het Beter Leven keurmerk. Enkco speelt daarmee in op de trend dat duurzaamheid niet van voorbijgaande aard is maar juist een terugkerend thema is voor de consument. Met een aanbod producten met het Beter Leven keurmerk kun je als ondernemer onderscheiden van de rest.

Andere nieuwigheden

Wat ook nieuw is op de Nederlandse markt is het empanadasconcept van Van Tol Convenience. Het shopconcept zoals dat in Spanje op veel plekken is terug te vinden was op de Horecava nagebouwd. Inclusief de hele menukaart aan empanadas zoals die in de winkels daar verkrijgbaar zijn en straks ook hier in Nederland. Binnenkort gaat Van Tol Convenience de eerste locatie openen. Verder werd de internationale re-branding van Pepsi door Vrumona getoond. De Pepsi Max maakt voortaan plaats voor de Pepsi zero en het beeldmerk Pepsi wordt door het gebruik van een ander lettertype krachtiger. Om de markt voor frisdranken wat overzichtelijker te maken liet collega bedrijf Coca Cola een assortiment Royal Bliss dranken zien waarmee het goed cocktails shaken is. Ook Vrumona kent natuurlijk de Royal Club-dranken. Een wedstrijd bij Royal Bliss leverde de vijf deelnemers bij en cocktailwedstrijd een hoofdprijs op van 50.000 euro voor een verbouwing door een topdesigner.

Bunkr

Verder waren er op de Horecava tal van netwerkbijeenkomsten en parallelprogramma’s. In veel van die bijeenkomsten stond AI centraal. Jammer dat over het onderwerp verder op de beursvloer weinig was terug te vinden. De aankondiging dat het eerste AI-restaurant Bunkr van Nederland uit Eindhoven zich zou presenteren op de beurs, was helaas niet door gegaan en ontbrak. Bezoekers hadden anders daar kunnen zien hoe AI werkt in de horeca. Hierbij een impressie van vier dagen Horecava:

Bron: @FoodClicks

Hekos introduceerde een premium borrelmix verpakt in een zakje
Premium desserts uit België die kant en klaar worden aangeleverd
Gezellige drukte op de stand bij VHC Jongens
Mekkafood introduceerde een nieuwe kipburger
Ria van Brasseria in Dronten ging voor Remia de gesprekken aan met ondernemers
Meer variatie met Chocomel
De kleinere Lattiz voor een tweede zuivelvariant of voor kleinere locaties
Délifrance liet zien welke mogelijkheden er allemaal zijn voor ondernemers met bakkerijproducten
Tomra presenteerde samen met ABN AMRO de 'slimme prullenbak' Smartbin
Salomon FoodWorld introduceerde Snack Punk-gerechten
De nieuwe snack 'kaas kipcorn' van Van Geloven
Friet die in 90 seconden verwarmd wordt zonder frituren van Fritessa
Bidfood was op verschillende plaatsen terug te vinden op de beursvloer
Het ultra-verse 'Mijn Melk'-concept dat opgenomen is bij VHC Jongens
Pepsi krijgt een nieuw logo en de naam Pepsi Max verdwijnt en wordt Pepsi zero
Riedel bekijkt de mogelijkheden van een verse sap onder het merk 'Van de Boom' binnen foodservice
Jaap de Cock met de heroes van Enkco
Het Duitse zuivelmerk Milram is nieuw in Nederland en presenteerde zich voor het eerst op de Horecava

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht


Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht





Tawfik el Shanwany van LouLou Pizzabar winnaar NK Pizza bakken 2024

Wedstrijd - Tawfik el Shanwany van LouLou Pizzabar in Amsterdam heeft het NK Pizza bakken 2024 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn deeg en kooktechnieken. De ondernemer toonde zich na afloop verbaasd, omdat hij erg heeft getwijfeld of hij wel mee moest doen met de wedstrijd, want eigenlijk had hij geen tijd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid