KHN in actie voor evenwichtigere voorwaarden bezorgplatforms

KHN steunt actie Twentse ondernemers voor beter evenwicht in de voorwaarden bezorgplatforms

Bezorgdiensten - Twentse horecaondernemers maken zich boos over de tariefsverhoging van Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent.

De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging.

Robèr Willemsen, voorzitter KHN, schaart zich met zijn organisatie achter de actie: "Deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?" De zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform.

Machtspositie

Internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, maar ook zoek-, boek- en reserveringssites voor restaurants en/of hotels, brengen vraag naar en aanbod van horecadiensten makkelijker dan ooit bij elkaar. Horecaondernemers profileren van deze platforms, het kan hun bereik en klantenkring vergroten. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Horecaondernemers roeren zich in toenemende mate over negatieve aspecten die zij ervaren in hun relatie en samenwerking met deze platforms.

Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek