Koninklijke Horeca Nederland: verbetering online reviews gaat niet ver genoeg

Volgens Koninklijke Horeca Nederland is het cruciaal dat online reviews van restaurants transparant en objectief zijn

Horeca - Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt de maatregelen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) neemt om online reviews van restaurants en hotels te verbeteren niet ver genoeg gaan.

Volgens de ACM moeten beoordelingssites transparanter worden over de manier waarop ze reviews verzamelen. In een reactie zegt KHN blij te zijn met de door de ACM opgestelde aanbevelingen, maar pleit voor een verdere aanscherping. Volgens de horecaorganisatie moet er een houdbaarheidsdatum aan reviews komen, moeten anonieme reviews niet langer tot de mogelijkheid behoren en moeten ondernemers kunnen reageren op reviews. Op die manier zijn reviews niet alleen transparanter, zoals ACM dat bepleit, maar zijn ze ook objectiever. Daarbij is er hierdoor naast het consumentenbelang ook oog voor het ondernemersbelang, aldus KHN.

Objectief
“Wij vinden het heel goed en belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen en dat mensen onder meer op basis van die reviews voor het hotel, restaurant of café van hun voorkeur kunnen kiezen”, zegt voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland. “Maar we vinden het cruciaal dat die reviews transparant en objectief zijn. Zolang er nog steeds anoniem reviews mogen worden geplaatst, is het wat ons betreft niet transparant genoeg. We roepen boekingssites op om voor deze transparantie en objectiviteit te zorgen, zodat zowel de belangen van gasten als die van horecaondernemers zijn geborgd.”

Maatregelen
KHN pleit voor drie zaken die geregeld moeten worden om tot een transparante en betrouwbare markt te komen: reviews moeten na twee jaar worden verwijderd, mogen niet anoniem worden geplaatst en alleen worden geplaatst door gasten die daadwerkelijk in een hotel of restaurant zijn geweest.
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat reviews op internet een steeds grotere rol spelen bij de keuze die consumenten maken. Dat geldt vooral als het gaat om elektronica, hotels en restaurants. KHN stelt de activiteiten van de online reviewsites de komende tijd nauwlettend te blijven volgen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk