Unilever profiteert vooral van prijsverhogingen
Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.
De totale omzet van Unilever ging met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. En ook de nettowinst nam met bijna 21 procent toe tot 3,9 miljard euro. De omzetgroei deed zich voor bij alle divisies, maar opvallend was wel dat het aantal verkochte producten afnam. Dit houdt in dat de groei wordt gerealiseerd door hogere prijzen. Unilever verhoogde de prijzen met bijna 10 procent.
Naast diverse schoonmaak- en cosmeticamerken is Unilever ook eigenaar van de merken Unox, De Vegetarische Slager en Ola. Daarnaast maakt Unilever Food Solutions onderdeel uit van het bedrijf dat zich richt op de foodservicemarkt.
Rusland
In de landelijke media worden de resultaten overschaduwd door het feit dat Unilever nog steeds activiteiten heeft in Rusland en daarmee indirect de oorlog tegen Oekraïne steunt. De kersverse topman Hein Schumacher stelt dat het doorzetten van de activiteiten 'de minst slechte optie' is, het voorkomt dat de afdeling wordt genationaliseerd door de Russische staat.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
UFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit
Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.
Lees berichtUnilever zet merken Magnum en Ben & Jerry’s in de etalage
IJsdivisie - Unilever wil de ijsjesafdeling, waar de merken Magnum en Ben & Jerry's onder vallen, van de hand doen. Het levensmiddelenbedrijf is van mening dat de ijsdivisie met een andere eigenaar beter in staat is om te groeien.
Lees berichtDe Vegetarische Slager introduceert de Cordon Blij
Introductie – Ter gelegenheid van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel introduceert De Vegetarische Slager een vegan variant op de cordon bleu. De Cordon Blij biedt de bekende gelaagdheid van een knapperige buitenkant en een romige kern van vegan ham en plantaardige kaas.
Lees berichtUnilever benoemt Heiko Schipper tot president Nutrition
Benoeming - Heiko Schipper wordt de nieuwe ‘president nutrition’ bij Unilever. Hij is daarmee de opvolger van Hanneke Faber, die enkele maanden geleden bij Unilever opstapte om bij Logitech aan de slag te gaan.
Lees berichtPS in Foodservice lanceert PS Impact Score
Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.
Lees berichtChef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen
Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...
Lees bericht