Van Dobben en ovenkroket stuwen omzet Royaan


Cijfers – Het gaat Royaan goed. In 2015 noteerde de snackfabrikant een omzetstijging van 15 procent ten opzichte van 2014. De omzet kwam uit op € 80,1 miljoen (2014: € 69,6 mln). De fabrikant profiteerde volgens eigen zeggen vooral van het succes van de in 2014 geïntroduceerde range Kwekkeboom Oven snacks en zag een stevige groei in de out-of-home markt met het merk Van Dobben. Premium snackmerk Van Dobben deed het met een omzetgroei van 14 procent goed in de foodservicemarkt (horeca, snackbars, tankstations, catering e.a.), meldt Royaan vandaag. “Van Dobben speelde als kwaliteitsmerk goed in op de mondiale trend naar bewuster eten waarin goede en eerlijke producten en ingrediënten centraal staan. Als leidend A-merk groeide Van Dobben binnen foodservice door nieuwe partnerships bij key accounts, waar onder BP, cateraar Albron en Vermaat en succesvolle samenwerking met grossiers”, aldus de fabrikant in een persschrijven. In 2015 investeerde Royaan significant in merkbekendheid via Radio538 om met Van Dobben op prime time op vrijdag het ‘borrelmoment’ te claimen. Ceo Bart Bakker van Royaan: “Onze inspanningen blijven erop gericht om ook in 2016 onze klanten te overtuigen dat zij met premium producten hun klanten beter kunnen bedienen door onze producten zo te presenteren dat ze passen in de nieuwe eettrends en kunnen concurreren met hetgeen consumenten uit het totale voedselaanbod kunnen kiezen. In dat kader zullen we in 2016 ook het ‘lunchmoment’ in horeca en snackbars met hoogwaardige en culinair aangeklede snacks claimen.” In de retailmarkt veroverde Royaan met Kwekkeboom Oven in 2015 aandeel. In een jaar tijd kwam de consumentenomzet van Kwekkeboom Oven uit op meer dan €14 miljoen euro en verkocht het merk meer dan 35 miljoen snacks (ca. 3,6 miljoen verpakkingen). Op de vraag of Kwekkeboom Oven net als in de retailmarkt ook zo snel in de foodservice een succes wordt, zegt Bakker het volgende: “Foodservice wordt nu vooral door de frituur gedomineerd, dat zal ook niet van vandaag op morgen veranderen. De ovensnacks van Kwekkeboom komen eigenlijk pas in beeld bij partijen die niet op locatie willen of mogen frituren. Denk aan inflight cateraars, verkooppunten op Schiphol of tankstations die uit brandpreventieoogpunt dat niet doen. Kwekkeboom Oven is voor die doelgroepen een kans om nieuwe klanten te winnen.” Bakker blikt tevreden terug op het afgelopen jaar: “We zijn van oudsher een foodservicebedrijf, en dat blijven we ook. Van Dobben doet het daar buitengewoon goed. In de retailmarkt hebben we daarbij met onze ovensnacks de vriesversmarkt veranderd en zijn inmiddels nummer twee in de gehele snackcategorie.” In 2014 heeft Royaan de (internationale)activiteiten met Kwekkeboom Oven in de retailmarkt ondergebracht in de nieuw opgerichte dochteronderneming New Forrest. Hiermee onderstond een scheiding van de activiteiten in foodservice. “Die stap toen was de juiste. Elk segment kreeg zijn eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid (P&L) en had 100 procent focus. Met als gevolg dat New Forrest het afgelopen jaar alle noodzakelijke aandacht heeft kunnen geven aan productinnovaties en commercie. In 2016 zullen we daarvan verder de vruchten plukken”, aldus Bakker. Bron: @FoodClicks Cijfers – Het gaat Royaan goed. In 2015 noteerde de snackfabrikant een omzetstijging van 15 procent ten opzichte van 2014. De omzet kwam uit op € 80,1 miljoen (2014: € 69,6 mln). De fabrikant profiteerde volgens eigen zeggen vooral van het succes van de in 2014 geïntroduceerde range Kwekkeboom Oven snacks en zag een stevige groei in de out-of-home markt met het merk Van Dobben. Premium snackmerk Van Dobben deed het met een omzetgroei van 14 procent goed in de foodservicemarkt (horeca, snackbars, tankstations, catering e.a.), meldt Royaan vandaag. “Van Dobben speelde als kwaliteitsmerk goed in op de mondiale trend naar bewuster eten waarin goede en eerlijke producten en ingrediënten centraal staan. Als leidend A-merk groeide Van Dobben binnen foodservice door nieuwe partnerships bij key accounts, waar onder BP, cateraar Albron en Vermaat en succesvolle samenwerking met grossiers”, aldus de fabrikant in een persschrijven. In 2015 investeerde Royaan significant in merkbekendheid via Radio538 om met Van Dobben op prime time op vrijdag het ‘borrelmoment’ te claimen. Ceo Bart Bakker van Royaan: “Onze inspanningen blijven erop gericht om ook in 2016 onze klanten te overtuigen dat zij met premium producten hun klanten beter kunnen bedienen door onze producten zo te presenteren dat ze passen in de nieuwe eettrends en kunnen concurreren met hetgeen consumenten uit het totale voedselaanbod kunnen kiezen. In dat kader zullen we in 2016 ook het ‘lunchmoment’ in horeca en snackbars met hoogwaardige en culinair aangeklede snacks claimen.” In de retailmarkt veroverde Royaan met Kwekkeboom Oven in 2015 aandeel. In een jaar tijd kwam de consumentenomzet van Kwekkeboom Oven uit op meer dan €14 miljoen euro en verkocht het merk meer dan 35 miljoen snacks (ca. 3,6 miljoen verpakkingen). Op de vraag of Kwekkeboom Oven net als in de retailmarkt ook zo snel in de foodservice een succes wordt, zegt Bakker het volgende: “Foodservice wordt nu vooral door de frituur gedomineerd, dat zal ook niet van vandaag op morgen veranderen. De ovensnacks van Kwekkeboom komen eigenlijk pas in beeld bij partijen die niet op locatie willen of mogen frituren. Denk aan inflight cateraars, verkooppunten op Schiphol of tankstations die uit brandpreventieoogpunt dat niet doen. Kwekkeboom Oven is voor die doelgroepen een kans om nieuwe klanten te winnen.” Bakker blikt tevreden terug op het afgelopen jaar: “We zijn van oudsher een foodservicebedrijf, en dat blijven we ook. Van Dobben doet het daar buitengewoon goed. In de retailmarkt hebben we daarbij met onze ovensnacks de vriesversmarkt veranderd en zijn inmiddels nummer twee in de gehele snackcategorie.” In 2014 heeft Royaan de (internationale)activiteiten met Kwekkeboom Oven in de retailmarkt ondergebracht in de nieuw opgerichte dochteronderneming New Forrest. Hiermee onderstond een scheiding van de activiteiten in foodservice. “Die stap toen was de juiste. Elk segment kreeg zijn eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid (P&L) en had 100 procent focus. Met als gevolg dat New Forrest het afgelopen jaar alle noodzakelijke aandacht heeft kunnen geven aan productinnovaties en commercie. In 2016 zullen we daarvan verder de vruchten plukken”, aldus Bakker. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid