Verhoging van lage BTW-tarief heeft immense gevolgen voor foodservice

BTW-verhoging lage tarief heeft enorme gevolgen voor de foodservicesector

Politiek - De verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9%, zoals dat mogelijk is vastgelegd in de nieuwe kabinetsplannen, heeft enorme gevolgen voor de foodservicesector.

Door de in te voeren BTW-verhoging worden niet alleen horecaproducten fors duurder, ook sporten, toegangskaartjes voor attractieparken, dierentuinen en logies op campings en andere verblijflocaties zal in prijs omhoog gaan. Ook de dagelijkse boodschappen worden in één klap met 1 miljard euro extra belast, volgens hoogleraar Laurens Sloot verbonden aan het EFMI. 'Buitenproportioneel' noemt hij dat in een tweet.

Op dit moment zijn er nog geen officiële standpunten van de belangenorganisaties. Zij zitten bij elkaar bij VNO NCW om de effecten te bespreken. Dat die effecten er zijn, is echter nu al duidelijk. Net nu Nederland uit de zwaarste crisis komt en de economische groei zich weer aandient, is het vanuit politiek oogpunt wellicht logisch het BTW-tarief te verhogen, vanuit maatschappelijk en economisch standpunt is het dit echter allerminst. Een ordinaire belastingmaatregel is het, zonder op een intelligente manier te kijken hoe BTW als instrument slimmer kan worden ingezet.

Volksgezondheid
Het platfom Gezonde Voeding heeft inmiddels op de kabinetsplannen gereageerd en laat weten dat de BTW-verhoging op lange termijn effect zal hebben op de volksgezondheid omdat groenten en fruit ook fors duurder worden. De aangesloten leden vrezen dat er hierdoor nog minder gezonde producten zullen worden gegeten wordt dan nu. ‘Begin dit jaar is na lang overleg tussen het ministerie van Economische Zaken en een coalitie van bedrijven en organisaties uit de gezondheidszorg, NGO’s en de groente- en fruitsector het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit gestart’, zo verklaart het platform. ‘Doel is met de inzet van alle partijen een gedragsverandering te bereiken die leidt tot een hogere consumptie van groenten en fruit. Het klinkt tegenstrijdig als de overheid enerzijds geld vrijmaakt voor gedragsverandering naar een hogere consumptie van groenten en fruit en tegelijkertijd een prijsverhoging op deze producten wil doorvoeren.’

Kans
Ook Suzanne van der Pijll van Schuttelaar en Partner dat eveneens nauw betrokken is bij organisaties zoals het JOGG die het consumptiegedrag van jongeren en volwassenen willen veranderen, ziet het als een gemiste kans dat het lage BTW-tarief niet wordt ingezet om gezonde en duurzame producten te stimuleren. “Natuurlijk, het is best ingewikkeld om duurzaam en gezond te definiëren. Maar bij duurzaam zou je kunnen kijken naar de keurmerken en bij gezond bijvoorbeeld naar de Schijf van Vijf.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek