Aantal koffiebars, -corners en -cafés blijft groeien; Starbucks grootste koffieformule

De inzet van barista’s en kennis van de herkomst, productie en het branden van de koffieboon zijn in coffeebars belangrijk

Convenience - Het aantal koffiecorners, koffiebars en koffiecafés in Nederland blijft groeien. Vooral de gespecialiseerde koffiebars zijn aan een enorme opmars bezig. Met name in winkelcentra, op campussen, in bibliotheken, langs snelwegen en op vliegelden groeit het aantal koffiebars spectaculair.

Dat schrijft Van Spronsen & Partners in het rapport ‘De coffeebar in beeld’. Het horeca-adviesbureau telt in Nederland 1675 zogenaamde ‘coffeecorners’. Hieronder vallen onder meer coffeebars, koffiehuizen en theehuizen, maar ook cafés en coffeeshops die softdrugs verkopen. De coffeecorners hebben in de afgelopen 10 jaar een beperkte groei doorgemaakt van 16 procent tot 1675 vestigingen nu. Binnen deze sector zijn de coffeebars echter sterk toegenomen. Hiervan zijn er nu 358 en dit aantal neemt in snel tempo toe. Coffeebars openen vestigingen op alle mogelijke drukke locaties, zowel buitenhuis als in kantoren en bedrijven en als shop-in-shop bij andere formules. De groei van het aantal coffeebars zal voorlopig aanhouden, zo verwacht Van Spronsen & Partners.

Kwaliteit
Coffeebars hebben een sterke focus op de kwaliteit van de geserveerde producten. De inzet van barista’s en kennis van de herkomst, productie en het branden van de koffieboon zijn belangrijke onderdelen. Het design van de koffiebar is een kernelement en valt nauw samen met logo, aankleding, packaging en online uitstraling. Coffeebars trekken vooral jonge consumenten voor wie sfeer en beleving zeer belangrijk zijn. In de coffeebars wordt relatief weinig normale koffie gedronken, maar gaat het om de herkomst, de beleving en de bijzondere variatiemogelijkheden.

Meeste
De meeste coffeebars zijn te vinden in Noord-Holland, Utrecht en Groningen waarbij vooral Amsterdam (99), Rotterdam (26), Utrecht (23), Den Haag (20) en Groningen (12) de steden zijn waar op vrijwel elke hoek van de straat een koffiecafé te vinden is. De grootste koffieformule van Nederland is Starbucks met vijftig vesigingen. Coffee Company volgt op plaats 2 met 36 vestigingen, gevolgd door Doppio Espresso (28), Kaldi (28), Barista Cafe (15), Douwe Egberts (12) en Coffeelovers met 9 vestigingen. Van Spronsen & Partners heeft in het rapport niet de drieduizend lunchrooms in Nederland meegenomen, zoals Bagels & Beans, Coffee & More en Anne&Max, waarvan zo’n tweehonderd vestigingen een zeer sterke coffeebaruitstraling hebben.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk