Agrifirm en Vallei Varken introduceren klimaatneutraal varkensvlees
Varkensvlees - Samen met Vallei Varken brengt coöperatie Agrifirm het allereerste klimaatneutraal gecertificeerde varkensvlees op de Nederlandse markt. Het varkensvlees is vanaf medio november verkrijgbaar in de maaltijdboxen van Marley Spoon.
Dit ketenconcept draagt, na een verificatie-audit door een onafhankelijke certificeringsorganisatie, het keurmerk 'Climate Neutral Certified'. “Agrifirm staat voor een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties,” aldus Dick Hordijk, CEO van Royal Agrifirm Group. “Daarom ontwikkelen we concepten die bijdragen aan het verlagen van de voetafdruk van onze voedselproductie. We zoeken daarbij naar samenwerkingen in de keten en een eerlijk verdienmodel voor boeren en telers. Consumenten vragen om duurzaam, lokaal en transparant eten. Dit vlees uit het ketenconcept, dat samen met Vallei Varken en Marley Spoon ontwikkeld is, is daar een goed voorbeeld van.”
Ook Gerald Deetman, initiatiefnemer van Vallei Varken, is blij met de samenwerking: “Bij Vallei Varken zetten we ons iedere dag vol passie in om onze dieren zo gezond en duurzaam mogelijk te laten opgroeien. Op onze boerenbedrijven zijn we volop bezig om dit te realiseren met bijvoorbeeld het gebruik van groene stroom en warmteterugwinning. Samen met onze ketenpartner Agrifirm zetten we met dit nieuwe concept een belangrijke stap om onze CO2-voetafdruk verder te verkleinen. Dat we nu samen het eerste varkensvlees op de markt brengen met het keurmerk ‘Climate Neutral Certified’, daar zijn we dan ook best trots op.”
Lokale grondstoffen
Het initiatief voor dit ketenconcept is genomen door Agrifirm: er zijn geschikte partners gezocht, de certificering is gerealiseerd en er is nieuw varkensvoer ontwikkeld waarbij maximaal gebruik gemaakt wordt van reststromen zoals broodmeel. Ook het gebruik van lokale grondstoffen, waaronder graan, draagt bij aan de emissiereductie. Het voer bevat geen soja- of palmproducten en is vrij van ontbossing. Verder gebruiken de deelnemende boeren van Vallei Varken groene energie van zonnepanelen en wordt vanaf 2023 een centrale mestvergisting ingezet. De overgebleven CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door de investering in een Verified Carbon Standard (VCS) klimaatproject: Methaanvergisting en Energieopwekking in Nederland.
Climate Neutral
Het varkensvlees van dit ketenconcept voldoet aan de strenge eisen van het Climate Neutral Certification-programma van Climate Neutral Group (CNG). Binnen dit programma moet ieder jaar een verplichte reductiedoelstelling behaald worden. Het klimaatneutraalprogramma is als enige ter wereld erkend door ISEAL, de instantie die toezicht houdt op internationaal ambitieuze duurzaamheidsstandaarden. Belangrijk onderdeel van het Climate Neutral Certified-programma is een doelgericht plan om de ecologische voetafdruk van dit concept te reduceren.
De introductie van het klimaatneutraal gecertificeerde varkensvlees is een eerste stap. Komende maanden werkt Agrifirm samen met ketenpartners aan de mogelijkheden om dit concept verder uit te breiden.
Bron: Agrifirm/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Avolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten
Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.
Lees berichtBOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten
Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.
Lees berichtMaaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar
Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.
Lees berichtMaaltijdboxen in 2 jaar gemiddeld 6% gestegen
Analyse - Maaltijdboxen zijn de afgelopen twee jaar met gemiddeld 6 procent gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Foodboxen.nl. Het bedrijf deed onderzoek naar de prijzen omdat de prijzen voor levensmiddelen als gevolg van inflatie flink aan het stijgen zijn.
Lees berichtBOER&NLekker brengt boer en consument dichter bij elkaar
Initiatief – Coöperatie Agrifirm, waar zo'n 10.000 telers en veehouders bij zijn aangesloten, start met het initiatief BOER&NLekker. Het concept brengt boer en consument dichter bij elkaar. Onder het mom van ‘vanuit de boerenhand in de winkelmand’ kunnen inwoners van Breda en omstreken hun dagverse boodschappen bestellen en de producten bij een van de deelnemende boeren ophalen.
Lees berichtMarley Spoon en De Vegetarische Slager komen met de vegan maaltijdbox
Samenwerking - Marley Spoon en De Vegetarische Slager slaan de handen ineen en introduceren speciaal voor World Vegan Day op 1 november, en vegan maaltijdbox, met drie recepten.
Lees bericht