Albert Heijn streeft naar B Corp certificering binnen een jaar
Formulenieuws – Albert Heijn wil binnen een jaar klaar zijn voor een B Corp certificering. Die ambitie sprak Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, uit bij de presentatie van het nieuwste duurzaamheidsverslag over 2022. De B Corp certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Albert Heijn heeft als missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’. De B Corp certificering sluit, volgens de retailorganisatie naadloos aan bij de beweging die Albert Heijn maakt richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Volgens Van Egmond heeft de certificering geen gevolgen voor de toeleverende bedrijven, maar gaat het om de beoordeling van het bedrijf Albert Heijn op een tiental onderdelen van sociale- en milieunormen. Van Egmond: “Voor Albert Heijn is de duurzame weg de enige weg richting de toekomst. Daar zetten we iedere dag stappen voor, grote en kleine. Dat doen we niet alleen, ook maar samen met al onze partners. We realiseren ons dat deze tijd van transitie vraagt om oplossingen en versnelling. Als Albert Heijn zoeken we altijd naar manieren om op een positieve manier het verschil te maken en impact te realiseren. De onafhankelijke toetsing vanuit B Lab, die tot B Corp certificering kan leiden, zet dit kracht bij.’’
Verduurzaming
Albert Heijn zet in op de verduurzaming van het voedselsysteem in de hele keten op een manier die alle vijf de pijlers van B Corp certificering raakt: governance, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Door onder andere minder voedsel te verspillen, anders te verpakken en meer vega(n) en plantaardige producten in het assortiment op te nemen. Maar bijvoorbeeld ook door duurzamer transport, minder uitstoot van broeikasgassen, betere bescherming van mensenrechten en het ontwikkelen van productiemethoden die beter zijn voor dier, natuur en mens.
Certificering
Om de B Corp certificering te kunnen behalen vindt er momenteel een uitgebreide audit plaats op basis van strikte sociale- en milieunormen. Een minimum van 80 punten, van de maximaal 200, is vereist voor certificering.
Bron: AH/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
American Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten
Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...
Lees berichtAlbert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl
Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees berichtWouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Persoonlijk - Wouter Kolk vertrekt aan het eind van dit jaar bij Ahold Delhaize. Kolk is als directeur voor Europa en Indonesië onder meer verantwoordelijk voor Albert Heijn.
Lees bericht