Als eerste supermarkt koopt AH alle cacao in via Tony’s Open Chain
Supermarkt - Albert Heijn gaat de inkoop van de cacao voor alle eigen merkproducten de komende 3 jaar regelen via Tony’s Open Chain. AH is daarmee de eerste supermarktpartij die dat doet voor het huismerk-assortiment producten met cacao.
Door de inkoop via Tony’s Open Chain te laten lopen wil AH bijdragen aan een positieve impact op mens en milieu in Ghana en Ivoorkust. Bovendien laat AH daarmee zien dat een stap naar eerlijke en duurzamere cacao mogelijk is voor het gehele assortiment. Bij AH gaat het om ruim 600 eigen merkproducten waar cacao in is verwerkt. Deze worden allemaal overgezet naar de duurzamere cacao afkomstig uit Tony’s Open Chain.
Tony’s Chocolonely
Tony’s Open Chain is een initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere bedrijven uitnodigt om missiepartner te worden en samen een einde te maken aan uitbuiting in cacao. Onder de huidige afspraken met Tony’s Open Chain, die al bestaan sinds 2018, kunnen AH-klanten al terecht voor de Delicata repen en Chocoladeletters.
Verdrievoudigen
In het eerste kwartaal van 2025 zullen de nieuwe cacaoproducten instromen. Door de uitbreiding van de samenwerking en het overzetten van alle eigen merkproducten die cacao bevatten verwacht Albert Heijn het volume aan ingekochte Tony’s Open Chain cacao minimaal te verdrievoudigen.
Bean to Machine
Het omzetten van het hele chocolade assortiment op Tony’s Open Chain cacao is mogelijk omdat er wordt gewerkt volgens het zogenaamde ‘Bean to Machine’ model. Hierbij is 100% van de cacaobonen ingekocht bij cacao coöperaties die aangesloten zijn bij Tony’s Open Chain, en hoeven de bonen niet meer gescheiden te worden na binnenkomst in de fabriek. Zo kan er geïnvesteerd worden in nog meer cacao om het hele chocolade assortiment over te zetten op Tony’s Open Chain.
Bron: AH/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR
Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.
Lees berichtCacaofruit bite van Gudrun wint zilver op ISM
Verkiezing - Gudrun, een leider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van echte Belgische chocolade en truffels, heeft de zilveren medaille gewonnen tijdens de snack- en zoetwarenbeurs ISM Keulen.
Lees berichtNestlé komt met eerste KitKat met traceerbare cacao
Introductie - Nestlé introduceert de eerste KitKat ‘Breaks for Good’ die gemaakt is met traceerbare cacaomassa. De basis voor de KitKat is afkomstig van bonen die verbouwd zijn door de boerengezinnen die deelnemen aan het Income Accelerator programma van Nestlé.
Lees berichtNutri-Score vanaf 2024 ook op huismerken supermarkten
Supermarkten - Nutri-Score is vanaf 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo, dat eigendom is van de overheid, helpt consumenten keuzes te maken voor producten met een betere samenstelling. Nutri-Score laat zien of een product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten.
Lees berichtVerkoop Fairtrade producten stijgt met 6%
Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.
Lees berichtHands Off lanceert plantaardige chocolate chip cookies
Introductie - Hands Off, het bedrijf dat duurzame en plantaardige chocolade maakt, komt plantaardige chocolate chip cookies. Met deze lancering zet Hands Off een nieuwe stap in hun missie om de lekkerste duurzame chocoladeproducten te maken.
Lees bericht