Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start


Een collage van de campagne-logo's van Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Spanje en Oostenrijk

Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start  maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om naar heel Europa uit te rollen.

De gedragsveranderingscampagne die sinds 2018 actief is in Nederland, waarvan de laatste twee jaar als de ‘Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’is de afgelopen jaren fors gegroeid. Inmiddels kent 61% van Nederland de campagne en tijdens de afgelopen editie deden 2,7 miljoen (17%) Nederlanders mee. Van deze 2,7 miljoen mensen geeft 80% aan blijvend minder vlees te willen eten. Dankzij deze impact besloot de Europese Unie de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal.

29 partners

Naast de Europese Unie zijn in totaal 29 partners verbonden aan de campagne, waaronder de supermarkten Albert Heijn, Carrefour, CRISP en Delhaize, maar ook diverse producenten zoals Beyond Meat, Bonduelle, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh en Verstegen Spices & Sauces, en organisaties die het onderwerp een warm hart toedragen zoals het CM Gezondheidsfonds en de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). In samenwerking met culinaire pionier Frank Fol van We’re Smart World sloten ook 25 toprestaurants zich aan bij de campagne die deze week het vlees van het menu halen. Boerdam over de eerste campagne over de grens: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning.”

Opstart

Dit is de eerste editie van de Week Zonder Vlees in België, die vanaf nu jaarlijks in oktober gehouden zal worden. Ondertussen is het team van Stichting Nationale Week Zonder Vlees druk bezig met de opstart in Denemarken en Duitsland, en natuurlijk de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel in maart 2024.

Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks

Isabel Boerdam wil Week Zonder Vlees naar Europa brengen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht


Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid