CIRFOOD kiest voor Mediterraan dieet als kompas


Fred Hegt, operationeel directeur van CIRFOOD, met het certificaat behorend bij Trede 3 Prestatieladder Socialer Ondernemen

Catering – CIRFOOD heeft een veel belovende periode achter de rug. Zo wist het cateringbedrijf vorig jaar Ecovadis Platinum te behalen en dit jaar Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Daarnaast zette het van oorsprong Italiaanse bedrijf duidelijke stappen in het verder verduurzamen en gezonder maken van het aanbod aan eten en drinken. Niet voor niets laat de coöperatie zich daarbij leiden door de Mediterrane eetcultuur. Of zoals zij het zelf zeggen: ‘Het Mediterraan dieet is ons kompas’.

De oorsprong van CIRFOOD gaat terug tot het einde van de jaren ‘50, toen in de Noord-Italiaanse stad Reggio Emilia een coöperatief restaurant werd opgericht voor werknemers van bedrijven uit de stad. In de jaren '70 gingen drie coöperaties uit Emilia Romagna, allen actief in de catering, samen en werd CIRFOOD geboren. Sinds de jaren negentig is het bedrijf marktleider in de Italiaanse schoolcateringsector. Ook in Nederland is het bedrijf een belangrijke speler in het segment educatie in schoolcatering, maar ook bij bedrijven en instellingen is de cateraar steeds vaker actief. Naast bedrijven als KPN, Talpa en de kantoren in Utrecht en Den Haag van het NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) is CIRFOOD sinds kort de cateringspecialist voor de Provincie Fryslân.

Gezonde levensstijl

Voor een belangrijk deel is dat te verklaren door de werkwijze die CIRFOOD hanteert. Niet het contract is uitgangspunt bij de samenwerking met opdrachtgevers maar het contact. Gezamenlijk worden doelstellingen geformuleerd en deze worden vertaald naar het aanbod. Hegt: “Als cateringbedrijf vinden wij het belangrijk dat mensen goede en verantwoorde voeding krijgen. Onder het mom ‘Feed the future’ stimuleren wij een gezonde levensstijl, zonder mensen te dwingen. Wij proberen mensen altijd te overtuigen door de smaak. Dat is bij ons ook het uitgangspunt. Dan helpt het dat wij van oorsprong Italiaans zijn en altijd hebben gewerkt met goede ingrediënten van dichtbij en zonder toevoegingen.”

Meer plantaardig

Plantaardig eten en duurzaamheid hebben veel met elkaar te maken, want uiteindelijk heb je het over zaken als CO2-uitstoot van voedsel en de footprint van producten. Maar ook gezondheid is een belangrijk thema dat CIRFOOD wil uitdragen en niet alle vegetarische producten zijn per definitie gezond. Hegt: “Het is belangrijk om een balans proberen te vinden. Voorlopig zetten we in op een andere verhouding dierlijke eiwitten en plantaardige. In eerste instantie zal dat gaan om onze totale inkoop van dierlijke en plantaardige producten, maar volgend jaar zal dat gaan om de verhouding in plantaardig eiwit versus dierlijk eiwit. Per locatie kijken we wat haalbaar is, want we willen ook graag zo veel mogelijk mensen binnen houden.  We streven daarin naar een verhouding van. Per locatie kijken we wat haalbaar is, want nu alles weer open is willen we ook de mensen zoveel mogelijk binnen houden. Ook geven wij desgevraagd lessen over een gezonde leefstijl en de rol van voeding daarbij. Op die manier proberen we mensen bewust te maken van het belang van verantwoorde en gezonde voeding.”

Mediterrane dieet

Voor jongeren is de verstandige keuze in eten en drinken niet altijd even makkelijk. Maar CIRFOOD gelooft niet in dwingen. Hegt: “Liever gebruiken we onze ervaring, expertise en creativiteit om eerlijk te verleiden. Het Mediterrane dieet vormt daarin het kompas. We gebruiken daarvoor de pure ingrediënten en de volle smaak van lokale producten in een gezonde variatie. Producten en ingrediënten die met liefde voor duurzaamheid en respect voor het leven zijn gemaakt. De plantaardige keuken is daarbij uitgangspunt voor een voedzame maaltijd op een basis van groenten, noten, zaden en fruit. Alleen pure ingrediënten voor de gerechten, zonder onnodige smaakversterkers of producten uit de industrie. Veelal worden die producten lokaal ingekocht bij boeren en telers”. Soms gaat CIRFOOD daarin zover dat het eigen, speciale concepten ontwikkelt, zoals recent werd gedaan voor de Provincie Fryslân. Daarvoor heeft CIRFOOD het concept 'Duorsum Smakelân' ontwikkeld. 'Duorsum Smakelân' combineert de traditionele huiselijke keuken met een culinaire reis rond de wereld en biedt een breed assortiment dat aan ieders smaak voldoet. In de 'Ús lokale hoeke' biedt CIRFOOD een podium aan lokale producten, waar de rijke verscheidenheid aan smaken wordt aangeboden.

Certificeringen

Duurzaamheid is het uitgangspunt van deze contractcateraar en horecaspecialist. CIRFOOD hecht daar waarde aan. Daarom is het bedrijf op alle belangrijke aspecten van service en ketensamenwerking gecertificeerd. Vorig jaar ontving CIRFOOD als ultiem hoogtepunt het Platinum-certificaat van Ecovadis. Een beoordelingscertificaat op 21 criteria op het gebied van milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzaam inkopen. Het behalen van het Platinum-certificaat van Ecovadis stond niet eens direct op de agenda voor CIRFOOD vorig jaar, maar de cateraar voelde de urgentie om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid met als resultaat het vroegtijdig behalen van het certificaat.

Dit jaar werd Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat CIRFOOD op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit nastreven. Daarmee levert CIRFOOD op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van sociaal ondernemen. De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Hegt: “In alles wat we doen, wegen we ons gedrag van vandaag af in het effect op de toekomst. We geven terug wat we nemen en stimuleren onze relaties in hun duurzame keuzes”.

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Niet het contract is uitgangspunt bij de samenwerking met opdrachtgevers maar het contact
Als eerste foodservicebedrijf in Nederland is CIRFOOD gecertificeerd met de internationale erkenning van EcoVadis Platinum Foto's: Ashkan Mortezapour Photography

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht

Cateraar CIRFOOD introduceert de Twist’d

Catering - CIRFOOD heeft als eerste bedrijfscateraar in Nederland de Twist’d aangeschaft en deze speciaal geïmporteerd. De cateraar  introduceert daarmee een smakelijk en vernieuwend tosti concept waarmee de cateraar ‘het beste van alle werelden aan de gasten kan geven’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid