Corona verdeelt foodsector in winnaars en verliezers


Analyse - De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de foodsector, zo blijkt uit de Sectorprognoses Food 2021/2022 van ABN AMRO. Er is binnen de sector een tweedeling zichtbaar tussen ondernemers die profiteren van de crisis en de bedrijven die eronder lijden.

Leveranciers in foodretail zien hun omzetten fors toenemen en de bedrijven die aan de horeca of evenementensector hebben weinig perspectief en lijden juist omzetverlies.

Het maandelijkse omzetverlies in de foodbranche is in de huidige lockdown wel minder groot dan tijdens de eerste lockdown, omdat bedrijven beter zijn ingericht op de anderhalvemetersamenleving. De daling van de afzet is dan ook minder diep, maar duurt wel langer.

Drankensector

De sluiting van de horeca heeft ook sterk dalende drankomzetten tot gevolg, laat ABN Amro weten. Lichtpuntje is de stijging in alcoholvrij bier. Want de bieromzet daalde in 2020 weliswaar met 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor,  de volumes van alcoholvrij bier stegen met +8,5 procent aanzienlijk, volgens cijfers van Nederlandse Brouwers.

Herstel van de foodsector verwacht de bank pas in de tweede helft van 202. Hierdoor zal ook de drankensector met circa 2 procent dit jaar opkrabbelen. ABN AMRO verwacht in 2022 een hogere groei van 6 procent voor deze subsector.

Vleesvervangers +20%

Ook voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten. De verkoop van vleesvervangers nam in 2020 flink toe met circa 20 procent. Ook in de zuivel winnen alternatieven van gangbare producten als melk, yoghurt, room en desserts verder terrein. Zo is de supermarktverkoop van alternatieve zuivel - met als hoofdingrediënt bijvoorbeeld haver of soja - met een derde gestegen.

Verspakketten

Het vooruitzicht voor de groente- en fruitsector is positief. Zo is sprake van een groeiende vraag naar verspakketten (+30 procent), ten koste van kant-en-klaar producten.

Tweede helft 2021

Hoewel de vooruitzichten voor de foodsector op korte termijn nog niet hoopvol zijn, biedt de tweede helft van dit jaar betere vooruitzichten. “Het venijn zit vooral in de duur van de lockdown. Nu de pandemie voortduurt, wordt de tweedeling tussen bedrijven die hiervan profiteren of eronder lijden, nog duidelijker zichtbaar”, vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. “Gelukkig biedt de tweede helft van dit jaar uitzicht op verbetering. Zodra de horeca en evenementensector weer open gaan, zal de afzet naar deze kanalen weer toenemen. We zagen dat de omzet in de zomer van 2020 snel weer opveerde, dat biedt hoop voor dit jaar.”

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen

Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons...

Lees bericht


Ad Schaap en Kaj Gorgels starten samen Drippy’s

Horecaconcept - Kaj Gorgels, bekend van YouTube en tv-presentator, start samen met horecaondernemer en CEO van De Beren Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper hamburgerrestaurant Drippy’s. Het horecabedrijf is gevestigd aan  het Stadhuisplein in Rotterdam.

Lees bericht

Vakprijs voor Restaurant Spetters in Breskens

Verkiezing - Restaurant Spetters in Breskens is uitgeroepen tot Restaurant van het Jaar door restaurantvereniging JRE-Nederland. Het Zeeuwse restaurant van topkok Laurent Smallegange kreeg de vakprijs toegekend tijdens het Eindejaarsdiner van JRE-Nederland in Maastricht.

Lees bericht







© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid