Daling koopkracht zet winstmarges in food onder druk


Consument gaf minder uit in de maand juni bij de detailhandel

Analyse - De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector onder druk. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

De bank verwacht dat de kosten weliswaar in 2023 licht zullen dalen, maar dat het voor levensmiddelenfabrikanten toch moeilijk wordt de kosten door te berekenen. Volgens ABN AMRO liet de helft van de bedrijven in het eerste kwartaal weten dat ze prijsverhogingen zouden worden doorberekend, maar dat percentage daalde in het derde kwartaal tot 44 procent. Dit zet de al lage marges in de foodsector verder onder druk en beperkt de budgetten voor innovatie en verduurzaming, verwacht de bank. Aanhoudend hoge energieprijzen zullen daarom langere tijd voor hoge prijzen zorgen.

Lagere volumes

ABN AMRO verwacht dat de biervolumes na een stijging vorig jaar, dit jaar zullen dalen door een daling van het horecabezoek. Ook voor de zuivelindustrie (-1 procent) verwacht de bank een lager volume, doordat de vraag- en aanbodkant onder druk staan. In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) de wind juist in de rug heeft, aldus de bank die ziet dat steeds meer consumenten vlees inruilen voor plantaardige producten. Groente en fruit wordt daarin geholpen doordat van alle verse voedingsmiddelen het groente en fruit het minst in prijs zijn gestegen, terwijl vlees juist duurder is geworden.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Lijst 100 voedsel-impactmakers van 2024 bekend

Impactmakers - Food100 presenteert voor de achtste keer de 100 belangrijkste Nederlandse voedselveranderaars van het moment. De lijst bestaat uit impactmakers die zich inzetten voor een toekomstbestendig voedselsysteem met duurzamer, gezonder en socialer eten en drinken voor iedereen.

Lees bericht

{if '1' == '1'}

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht

{if '2' == '1'}

Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben

Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...

Lees bericht

SVO vakopleiding food neemt Horeca Academie over

Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.

Lees bericht


ING voorspelt uitdagend jaar voor de horeca

Analyse – Ondanks een laag consumentenvertrouwen, maakt de horeca een goede start in 2023. Consumenten gaven in het eerste kwartaal maar liefst 7% meer uit dan een jaar geleden. Maar voor heel 2023 verwacht ING Research toch problemen en voorziet de bank een uitdagend jaar.

Lees bericht

Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro

Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid