Duurzame super Marqt zoekt koper


Retail - Marqt gaat twee grotere winkellocaties in Amsterdam en Den Haag van de hand doen en mogelijk overdragen aan Albert Heijn. De keten wil zich meer gaan richten op de kleinere vestigingen. Kern van de strategische wijziging is het vinden van een koper voor de overgebleven locaties van de duurzame supermarktketen. Bij Marqt rommelt het al langer. De afgelopen maanden is vrijwel de voltallige raad van commissarissen, inclusief oprichter Quirijn Bolle, opgestapt. Ook topman Joost Leeflang die aan de basis stond van de nieuwe koers, is vertrokken. Vorig jaar verliet om onduidelijke redenen al Meike Beeren het bedrijf. Zij was het die in 2015 samen met Quirijn Bolle Marqt als duurzame tegenhanger van Albert Heijn oprichtte. De winkels kregen vaak de kritiek dat zij alleen producten boden die bereikbaar waren voor ‘bewoners van de grachtengordel’. Die aanduiding was niet alleen omdat de formule bij de start vooral locaties had in de binnenstad van Amsterdam, maar ook omdat de producten relatief duur waren. Duurzaamheid kent nu eenmaal z’n prijs. Desalniettemin was Marqt altijd zeer actief in het organiseren van publicitaire stunts. Zo berekende de keten de btw-verhoging van het kabinet niet door op groente en fruit, was het de eerste supermarktketen die PlanetProof gecertificeerd was en was het ook de eerste kindermarketingvrije supermarkt. Kopers Wie de koper gaat worden van de 18 Marqt locaties is onduidelijk. De supermarktformule past bij de keten Ekoplaza, maar ook bij Jumbo en Albert Heijn. Die laatste twee hebben in ieder geval de mogelijkheid de relatief dure vierkante meterprijzen te betalen. Maar er kunnen meer gegadigden zijn, ook vanuit foodservice. Albert Heijn is het meest logisch, omdat de Zaanse grootgrutter ten opzichte van de Jumbo Foodmarkten achterstand heeft opgelopen en er bovendien al een relatie ligt met Marqt door de overname van de twee grotere locaties. AH FoodMarqt zou een goede benaming zijn voor de duurzame keten onder de vlag van de Zaanse kruidenier. Bovendien zou een aantal elementen uit de huidige versafdelingen van Marqt goed binnen de grotere AH XL-locaties passen. Bron: @FoodClicks Retail - Marqt gaat twee grotere winkellocaties in Amsterdam en Den Haag van de hand doen en mogelijk overdragen aan Albert Heijn. De keten wil zich meer gaan richten op de kleinere vestigingen. Kern van de strategische wijziging is het vinden van een koper voor de overgebleven locaties van de duurzame supermarktketen. Bij Marqt rommelt het al langer. De afgelopen maanden is vrijwel de voltallige raad van commissarissen, inclusief oprichter Quirijn Bolle, opgestapt. Ook topman Joost Leeflang die aan de basis stond van de nieuwe koers, is vertrokken. Vorig jaar verliet om onduidelijke redenen al Meike Beeren het bedrijf. Zij was het die in 2015 samen met Quirijn Bolle Marqt als duurzame tegenhanger van Albert Heijn oprichtte. De winkels kregen vaak de kritiek dat zij alleen producten boden die bereikbaar waren voor ‘bewoners van de grachtengordel’. Die aanduiding was niet alleen omdat de formule bij de start vooral locaties had in de binnenstad van Amsterdam, maar ook omdat de producten relatief duur waren. Duurzaamheid kent nu eenmaal z’n prijs. Desalniettemin was Marqt altijd zeer actief in het organiseren van publicitaire stunts. Zo berekende de keten de btw-verhoging van het kabinet niet door op groente en fruit, was het de eerste supermarktketen die PlanetProof gecertificeerd was en was het ook de eerste kindermarketingvrije supermarkt. Kopers Wie de koper gaat worden van de 18 Marqt locaties is onduidelijk. De supermarktformule past bij de keten Ekoplaza, maar ook bij Jumbo en Albert Heijn. Die laatste twee hebben in ieder geval de mogelijkheid de relatief dure vierkante meterprijzen te betalen. Maar er kunnen meer gegadigden zijn, ook vanuit foodservice. Albert Heijn is het meest logisch, omdat de Zaanse grootgrutter ten opzichte van de Jumbo Foodmarkten achterstand heeft opgelopen en er bovendien al een relatie ligt met Marqt door de overname van de twee grotere locaties. AH FoodMarqt zou een goede benaming zijn voor de duurzame keten onder de vlag van de Zaanse kruidenier. Bovendien zou een aantal elementen uit de huidige versafdelingen van Marqt goed binnen de grotere AH XL-locaties passen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Jumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum

Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

Lees bericht

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid