KHN lanceert het Fastservice Manifest


Bram Ladage is een van de formules die meewerkt aan het Fastservice Manifest van KHN

Actie – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en zes fastservice-bedrijven hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een Fastservice Manifest. Doel is actief bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving.

In dit manifest hebben zes bedrijven, McDonald’s Nederland, KFC, Domino’s, Bram Ladage, Kwalitaria en FHC Formulebeheer concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten.

Sinds het sluiten van het Preventieakkoord in 2018 is er een maatschappelijk roep om een gezondere leefomgeving. Het zestal fastservice-bedrijven hebben nu de handen ineengeslagen om een concrete bijdrage te leveren aan een gezondere voedselomgeving. KHN wil samen met deze leden door het Fastservice Manifest een stem hebben in het debat, meedoen met concrete stappen richting een gezondere voedselomgeving en daarmee onderdeel van de oplossing zijn. Het manifest geldt als belofte om jaarlijks verantwoording af te leggen over de voortgang van deze beloften.

Startpunt

De KHN fastservice-werkgroep ziet het Fastservice Manifest als een startpunt voor een langdurige bijdrage aan een gezondere voedselomgeving. Veel van de zes bedrijven hebben de afgelopen jaren al concrete acties ondernomen, bijvoorbeeld op het gebied van reductie van zout of suiker. KHN heeft als doel om de fastservice-sector verder te inspireren en het draagvlak voor het manifest zo breed mogelijk te maken. Andere fastservice-bedrijven mogen zich dan ook bij dit manifest aansluiten. Daarbij wil KHN in voortdurende dialoog met stakeholders blijven werken aan verdere aanscherping van het manifest. Volgens Marijke Vuik, voorzitter van KHN, is het manifest pas het begin: “Al enkele jaren verrichten fastservice-bedrijven inspanningen op het gebied van een gezondere voedselomgeving. Dat gebeurt alleen vaak onder de radar. Dit manifest gaat daar verandering in brengen. Daarnaast gaat het niet om woorden, maar om het daadwerkelijk boeken van vooruitgang op de ambities in het manifest."

Op termijn wil KHN werken aan een Preventieakkoord 2.0. Daarvoor wil de belangenorganisatie in gesprek met de regeringspartijen.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging

Actie –  Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Lees bericht

McDonald’s lanceert tijdelijk het Twaalfuurtje

Formulenieuws - McDonald’s introduceert vanaf dinsdag 17 september het ‘Twaalfuurtje’. Het McKroket menu bleek al langer tot de mogelijkheden te bestaan, maar was nog niet eerder naar buiten gebracht. Het Twaalfuurtje komt nu tijdelijke beschikbaar in heel Nederland.

Lees bericht

Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht


Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders

Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.

Lees bericht

Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024

Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid