Food Unplugged laat 700 bezoekers circulair genieten


Festivals - Voor de zesde keer op rij werd op de oude stormbaan van het voormalige kazerneterrein in Ede foodfestival Food Unplugged gehouden. Food Unplugged is een buitenevenement voor foodprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken worden getoond of toegelicht door meer dan 30 workshops. Een inspirerend jaarlijks event. Tal van bedrijven toonden hun kunsten of probeerden aan de bezoekers duidelijk te maken waar zij voor staan. In een ongedwongen natuurlijk setting worden de trends vertaald naar gerechten of laten partijen op een authentieke manier zien wat het ambacht is achter producten of gerechten. De workshops en de presentaties brengen de foodprofessionals weer terug bij de basis, om vanuit die basis weer nieuwe inzichten te verkrijgen. Depa liet samen met emballagefabrikant Tomra zien welke mogelijkheden er liggen op het gebied van circulariteit en verduurzaming. Ze toonden een innamemachine voor gekleurde bekers waarmee punten of kortingen zijn te verdienen. Het enige dat de gebruiker moet doen, is een app downloaden om de punten te laten registreren. Wie een kortingsbon wil te besteden bij winkels of andere zaken, kan deze ook printen. Tijdens de duurzaamheidsweken heeft NS Stations er al eentje geplaatst op Utrecht CS, maar de machines zijn ook inzetbaar op festivals, bij attractieparken en scholen. Bij Food Unplugged werd gewerkt met twee kleuren bekers. Blauwe voor de koude dranken en roze voor de warme. Rendementsverbetering Barbecue-specialist Jord Althuizen, altijd aanwezig met een nieuwe braadtechniek, roosterde nu een half kalf op een hangende constructie. Bonduelle Foodservice presenteerde een driejarig onderzoek naar de inzet van meer groenten bij partijen als Van der Valk en HMSHost. Klinkende resultaten die niet alleen leidden tot meer groenteconsumptie bij de gasten, maar ook tot rendementsverbetering bij de bedrijven. Maar ook een college van Nora Ridder en Edwin Klaasen over een nieuw bakconcept, genaamd Yeasterday. Bij dit bakconcept worden op een duurzame en innovatieve manier producten gemaakt met afgekeurd fruit. Een reststroom die normaal gesproken wordt weggegooid, maar nu dienst kan doen als alternatief voor industriële gist of zuurdesem. Bezoekers konden niet ongemerkt voorbij gaan aan dit college, maar moesten ook zelf het desembrood kneden. Geen vuilnis Verder presentaties van Verstegen Kruiden & Specerijen met vegetarische varianten en conveniencebedrijf Henri, dat liet zien hoe eenvoudig het kan zijn om vega(n) te koken. Maar ook initiatieven als die van Instock die lieten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om uit restproducten smaakvolle gerechten te maken. En er was Koppert Cress die een rauwe versie van het restaurantconcept Rob & Bob presenteerde, een initiatief van Hutten Catering en Koppert Cress waarbij de vitaliteit van medewerkers centraal staat. Plus nog tal van andere grote en kleinschalige initiatieven. Voor de ruim 700 bezoekers was er meer dan voldoende inspiratie te halen en nog mooier… in principe was alles circulair. Dus na afloop geen vuilnis. Zelfs de restproducten werden in tasjes door de bezoekers mee naar huis genomen. Bron: @FoodClicks Festivals - Voor de zesde keer op rij werd op de oude stormbaan van het voormalige kazerneterrein in Ede foodfestival Food Unplugged gehouden. Food Unplugged is een buitenevenement voor foodprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van eten en drinken worden getoond of toegelicht door meer dan 30 workshops. Een inspirerend jaarlijks event. Tal van bedrijven toonden hun kunsten of probeerden aan de bezoekers duidelijk te maken waar zij voor staan. In een ongedwongen natuurlijk setting worden de trends vertaald naar gerechten of laten partijen op een authentieke manier zien wat het ambacht is achter producten of gerechten. De workshops en de presentaties brengen de foodprofessionals weer terug bij de basis, om vanuit die basis weer nieuwe inzichten te verkrijgen. Depa liet samen met emballagefabrikant Tomra zien welke mogelijkheden er liggen op het gebied van circulariteit en verduurzaming. Ze toonden een innamemachine voor gekleurde bekers waarmee punten of kortingen zijn te verdienen. Het enige dat de gebruiker moet doen, is een app downloaden om de punten te laten registreren. Wie een kortingsbon wil te besteden bij winkels of andere zaken, kan deze ook printen. Tijdens de duurzaamheidsweken heeft NS Stations er al eentje geplaatst op Utrecht CS, maar de machines zijn ook inzetbaar op festivals, bij attractieparken en scholen. Bij Food Unplugged werd gewerkt met twee kleuren bekers. Blauwe voor de koude dranken en roze voor de warme. Rendementsverbetering Barbecue-specialist Jord Althuizen, altijd aanwezig met een nieuwe braadtechniek, roosterde nu een half kalf op een hangende constructie. Bonduelle Foodservice presenteerde een driejarig onderzoek naar de inzet van meer groenten bij partijen als Van der Valk en HMSHost. Klinkende resultaten die niet alleen leidden tot meer groenteconsumptie bij de gasten, maar ook tot rendementsverbetering bij de bedrijven. Maar ook een college van Nora Ridder en Edwin Klaasen over een nieuw bakconcept, genaamd Yeasterday. Bij dit bakconcept worden op een duurzame en innovatieve manier producten gemaakt met afgekeurd fruit. Een reststroom die normaal gesproken wordt weggegooid, maar nu dienst kan doen als alternatief voor industriële gist of zuurdesem. Bezoekers konden niet ongemerkt voorbij gaan aan dit college, maar moesten ook zelf het desembrood kneden. Geen vuilnis Verder presentaties van Verstegen Kruiden & Specerijen met vegetarische varianten en conveniencebedrijf Henri, dat liet zien hoe eenvoudig het kan zijn om vega(n) te koken. Maar ook initiatieven als die van Instock die lieten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om uit restproducten smaakvolle gerechten te maken. En er was Koppert Cress die een rauwe versie van het restaurantconcept Rob & Bob presenteerde, een initiatief van Hutten Catering en Koppert Cress waarbij de vitaliteit van medewerkers centraal staat. Plus nog tal van andere grote en kleinschalige initiatieven. Voor de ruim 700 bezoekers was er meer dan voldoende inspiratie te halen en nog mooier… in principe was alles circulair. Dus na afloop geen vuilnis. Zelfs de restproducten werden in tasjes door de bezoekers mee naar huis genomen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vegan geen tijdelijke trend, maar here to stay, zo toont Gastvrij Rotterdam

Beurzen - Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam, dat deze week in Ahoy Rotterdam werd gehouden, liet vooral heel veel vegan zien. Niet alleen had deze categorie producten een eigen platform op de beursvloer, een groot aantal exposanten liet zich eveneens niet onbetuigd om vegetarische producten prominent op de voorgrond te plaatsen. Van snacks tot broodjes en van ijs tot vleesproducten. Het aanbod...

Lees bericht


Desemenzo wil wereldrecord deegkneden vestigen

Goed doel – Op zondag 2 juni wil bakker Edwin Klaasen van Desemenzo met minimaal 500 mensen desembrood gaan maken. Het feit dat er zoveel mensen gelijktijdig deeg staan te kneden is dan tevens een officieel Guiness World Record. Klaasen organiseert de workshop om het goede doel Against Cancer te steunen. Wat is het verschil tussen desembrood en gistbrood? Hoe maak je een...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid