Foodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt
Analyse - De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.
De groothandel voor foodbedrijven heeft na de lockdowns voor de horeca een sterke inhaalslag gemaakt, weet ING. Sinds het tweede kwartaal van 2021 wordt een gemiddelde omzetgroei van 12,5 procent jaar-op-jaar geboekt. Vanwege de doorberekening van de kosten, die sinds de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis sterk zijn opgelopen in de voedingsindustrie, liep de omzetgroei in 2022 zelfs op naar 15 procent. De volumeontwikkeling was en is echter minder florissant. “De afzet richting horeca en foodservice maakte weliswaar een inhaalslag, maar de afzet naar supermarkten en voedingsspeciaalzaken krimpt al ruim een jaar”, aldus Henk van den Brink van ING.
Foodservice groothandel
De jaaromzet van foodservice groothandels is gemiddeld 7 miljard euro. In 2020 en 2021 lag dit lager vanwege regelmatig gesloten restaurants, lege winkelstraten en geschrapte evenementen. In 2022 werd volgens de ING-onderzoekers stapje voor stapje de samenleving geopend en in de zomer werd er weer volop uitgegaan en gefeest. “Ook het aantal binnen- en buitenlandse toeristen is weer terug op de pre-corona niveaus. Mede dankzij de noodzakelijk geworden prijsverhogingen voor eten en drinken werden daardoor de pre-corona omzetniveaus al snel weer bereikt. Tegenvaller voor het foodservice segment en het out-of-homekanaal is dat veel kantoren niet meer de oude bezettingsgraden halen. De hoge omzetgroei in 2022 zal in 2023 een forse stap terug moeten doen, maar zal dankzij prijsverhogingen positief blijven”, voorspelt Van den Brink.
Stap terug
Nu de economie in een milde recessie is beland en consumenten selectiever worden in hun uitgavenpatroon, zal in 2023 met een volumedaling rekening moeten worden gehouden. Van den Brink: “De prijzen lopen wel verder op, waardoor toch een omzetgroei van gemiddeld 4 procent ten opzichte van 2022 in het verschiet ligt. De druk op de koopkracht van consumenten, zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. De groothandel zal wel margedruk ervaren vanwege aanhoudend hoge kosten voor onder meer energie, personeel en logistiek.”
Bron: ING/@Fooodclicks
Auteur: M.Louws
Gerelateerd nieuws
Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees bericht