Foodservice groeit met 44,4% in periode 5


Bonden en horecasector akkoord met nieuw cao

Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.

Vooralsnog is de consument gunstig gestemd en wordt er volop gebruik gemaakt van de faciliteiten in de foodservicesector. Horeca en leisure laten in periode 5 een stijging zien van 47,9%. Zelfs catering deed het met een stijging 43,9% goed in diezelfde periode. On-the-go groeide met 14,1% weliswaar iets minder dan de rest, maar deed het al redelijk goed. In dezelfde periode vorig jaar liet on-the-go een stijging zien van 64,7%. Meer specifiek liet de restaurantsector in periode 5 een stijging zien van 37,5 en de fastservicesector een stijging van 30%.

Inflatie

Over periode 5 van dit jaar schrijft Foodservice XS dat Nederland vooral bezig was met alle ontwikkelingen met betrekking tot prijsverhogingen en tekorten aan producten en personeel. Volgens foodservice XS zit de inflatie op de inkoopwaarde al op bijna 10% waardoor de handelsprijzen nu aanzienlijk hoger liggen dan voorgaande jaren. Gelukkig besteedt de consument nog goed in foodservice ondanks het extreem lage consumentenvertrouwen. Wellicht komt dit omdat de consument financiële reserves heeft opgebouwd tijdens de coronaperiode, zo schrijft Fooddservice XS in een toelichting. Maar alle prijsverhogingen bij elkaar raken de consument wel uiteindelijk in de portemonnee. Normaliter wordt er dan bezuinigd door de consument en daar heeft foodservice last van. ‘Gelukkig was dat in deze periode nog niet zichtbaar, het mooie droge weer zorgde ervoor dat we weer gingen genieten op terrassen, op vakantie of dagjes eruit in de meivakantie met het gevoel dat corona ver achter ons lijkt te zijn,’ aldus de anlyse van Foodservice XS.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid