Maxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting


Peter van Mourik opvolger van Peter de Ries bij inkooporganisatie MAXXAM gaat de milieu-impact meenemen in de inkoopvoorwaarden

Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.

Beide partijen verwachten dat de samewerking de transparantie binnen de sector zal vergroten. Daarnaast betekent de samenwerking dat ook het meten van duurzaamheidsinspanningen meer gestandaardiseerd wordt. Door met meerdere partijen met dezelfde meetmethodiek te werken wordt willekeur voorkomen, zo geeft Maxxam in een toelichting aan..

Eenduidig

De groothandelsorganisaties die zijn aangesloten bij Maxxam, waaronder namen als Makro Nederland, Bidfood Nederland, Hanos Nederland, Horesca, Lekkerland Nederland, en de Vereenigde Hollandsche Compagnie (VHC), zullen hun leveranciers motiveren deel te nemen aan dit het initiatief van PS in foodservice. Door het op eenduidige wijze verzamelen en aanleveren van duurzaamheidsdata, zullen deze organisaties bijdragen aan een database die essentieel is voor het berekenen van de PS Impact scores. Peter van Mourik, Algemeen Directeur Maxxam, benadrukt het belang van deze samenwerking in de context van de bredere foodservice industrie. Vanuit Maxxam zijn wij als collectief positief over de samenwerking die PS in foodservice heeft gezocht met How Good en Carbon Cloud.

Impact-cijfers

Met de data van HowGood en CarbonCloud kunnen vrijwel alle foodproducten gekoppeld worden aan hun milieu-impact. Waarbij HowGood de ingrediënten van de foodserviceproducten in kaart heeft en CarbonCloud de impact-cijfers heeft van de retailproducten. Door de samenwerking kunnen Maxxam en zijn partners snel essentiële data verzamelen en processen implementeren die bijdragen aan continue verbetering van duurzaamheidspraktijken. Informatie die ook van belang is voor de rpportages in het kader van Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die grote bedrijven verplicht om over hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren.

Inkoopvoorwaarden

Leveranciers van de aangesloten leden van Maxxam  zullen op korte termijn worden benaderd met het verzoek om cruciale duurzaamheidsdata te delen. Deze nieuwe eisen zullen ook worden opgenomen in de inkoopvoorwaarden.

Bron: Maxxam/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Shell Hellevliet wint ‘Lekkerste broodje langs de weg ‘24’

Verkiezing – Voor de tweede keer organiseerde Shell in samenwerking met Bakerstreet de Sandwich Competition in Nederland. De finale werd gehouden bij partner Bidfood in Foodyard Amsterdam. Finalisten van Shell-stations uit Nederland streden voor de titel ‘Lekkerste broodje langs de weg’. De winnaar is het team van Shell Hellevliet, gelegen aan de Rijksweg A12 bij Harmelen nabij Utrecht.

Lees bericht


HANOS SHOP plaatst eerste twee bestelzuilen

Groothandel - Groothandel HANOS heeft in de vestigingen in Zwolle en Apeldoorn de eerste twee bestelzuilen geplaatst. Op de locaties kunnen bestellingen in het non-food assortiment worden gedaan, die op elk gewenst adres geleverd kunnen worden.

Lees bericht





Taco Mundo en Lekkerland Nederland verlengen samenwerking

Samenwerking – Lekkerland Nederland en de Mexicaanse bezorgformule Taco Mundo hebben hun samenwerking voor de komende jaren verlengd. Hiermee blijft Lekkerland de totale logistieke dienstverlening verzorgen van het food- en nonfoodassortiment voor de 37 Taco Mundo vestigingen in Nederland.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid