Foodservicesector laat stevige groei zien
Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een plus van 44,7%.
Dat blijkt uit de periodemonitor van Foodstep, waarover Foodservice XS maandelijks rapporteert. Foodstep schrijft dat de periode mei-juni 2022 in het teken staat van de relatief hoge inflatie in Nederland, het historisch lage consumentenvertrouwen en een daling van het ondernemersvertrouwen. Tegelijkertijd neemt zowel de vraag naar producten en diensten als het aantal nieuwe ondernemingen in heel Nederland toe. De voedselprijzen zijn wereldwijd gestegen met 26% jaar-op-jaar, als gevolg van een aantal ontwikkelingen in de wereld.
Segmenten
Horeca en Leisure laten in periode 7 een stijging zien van 14,1%, terwijl die in dezelfde periode vorig jaar op een stijging zat van 67,3%. Catering laat in de afgelopen periode een stijging zien van 31,1% tegen vorig jaar 19,5%. Ook on-the-go blijft het goed doen. Nam het vorig jaar in periode 7 toen met 27,6%, deze periode liet dit gemakssegment een stijging zien van 12,6% zien. Net als ont-the-go doet ook de Fastservicesector het goed. In periode 7 liet dit segment een stijging zien van 8,3%. Daarmee is Fastservice licht gegroeid versus pre corona.
Bron: Foodservicemonitor/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtThe Tosti Club zet eerste stappen in leisure-omgeving
Leisure – Jumpsquare Group gaat een samenwerking aan met The Tosti Club. De tosti’s zijn een aanvulling op het menu van de 22 trampolineparken in Nederland, waarvan 18 parken tot de groep behoren en vier parken franchise zijn.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht