FSIN voorspelt 2,5 miljard omzetverlies voor foodservice door coronavirus
Analyse – In een eerste voorzichtige analyse heeft Foodservice Instituut Nederland (FSIN) berekend wat de gevolgen zijn van de maatregelen tegen het coronavirus voor de foodservicesector. Volgens het FSIN komt dat verlies in het meest gunstige scenario uit op 2,5 miljard euro.
Dat is aanmerkelijk minder dan de claim van 5,2 miljard euro die Koninklijke Horeca Nederland had berekend voor de horecasector, maar daar zitten ook de hotels met overnachtingen en de verschillende evenementen bij. Feit blijft dat het verlies binnen foodservice enorm is.
Thuisconsumptie
Volgens het FSIN stijgt de thuisconsumptie van food als gevolg van de coronamaatregelen van food dit jaar met €1,8 miljard. Die meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkten terecht. Die zien hun omzet dit jaar stijgen met bijna €1,7 miljard. Deels door hamstergedrag van de consument, maar vooral door het sluiten van eet- en drinkgelegenheden. Zij draaien zeker nog twee maanden lang recordomzetten, zo is de verwachting.
Ook catering zwaar getroffen
Horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt de ‘klassieke’ horecaomzet met ruim €1,7 miljard, zo is de inschatting. Ook Catering staat zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet doordat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Het verlies op jaarbasis bij catering wordt geschat op €300 miljoen.
Maaltijdbezorging
Het gemakskanaal verliest meer dan 400 miljoen. Fastservicebedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten als gevolg van de maatregelen, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives. Een zware klap krijgen de gemakswinkels op stations en luchthavens. De omzetdaling van Travel voor 2020 ligt op ruim 8%. Pompshops hebben het ook moeilijk, maar zullen een snellere opleving zien dan stations. Autorijden ervaren consumenten door het virus als ‘veiliger’ dan het openbaar vervoer. De omzet daling in dit segment zal naar verwachting bijna 7% bedragen, aldus het FSIN.
Geen economische crisis
De berekeningen zijn gedan op basis van het meest gunstige scenario. Bij dit scenario is alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien. Uitgangspunten voor de analyse zijn geweest dat de crisis 3 maanden aanhoudt en dat de economie niet in een recessie komt, maar met 1 procent krimpt. De komende weken worden door het FSIN ook andere scenario’s uitgewerkt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht