Gebruik creditcards vaak ongewenst bij retail in Nederland
Betaalmethode - Het gebruik van creditcards in Nederlandse supermarkten en conveniencestores ligt Europees gezien laag. Opmerkelijk want veel Nederlanders betalen wel in het buitenland met hun creditcard. Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.
Volgens Creditcardvergelijking, die naar het gebruik van de betaalkaarten heeft gekeken, ligt er een aantal oorzaken ten grondslag aan het geringe gebruik in Nederland. Een daarvan is dat supermarkten en conveniencewinkels niet graag creditcards accepteren. En dat begint al bij de kassamedewerkers die je raar aankijken op het moment dat je een kaart aanbiedt. Andere reden is dat sommige ketens de creditcard simpelweg weigeren, zoals Albert Heijn en COOP. De reden waarom zij dat doen wordt meestal niet uitgelegd aan de consument, laat Creditcardvergelijking weten.
Kosten
Een belangrijke reden waarom organisaties de creditcards niet accepteren is dat winkeliers relatief hoge kosten op elke betaling moeten afdragen aan de creditcardmerken. Dat vinden ze niet leuk en daarom zien ze klanten liever met hun pinpas afrekenen. De andere twee oorzaken berusten op misverstanden bij de Nederlandse consument. De consument is nog vaak in de veronderstelling dat hij een toeslag moet betalen bij gebruik van een creditcard. Maar binnen de EU is dat al jarenlang verboden. Op grond van wetgeving mag een winkelier geen extra kosten rekenen voor een bepaald betaalmiddel. Dat betekent dat voor de consument het betalen met een creditcard net zo gratis is als het betalen met een pinpas. Ander punt dat volgens Creditcardvergelijking een rol speelt bij de consument is dat de creditcard geassocieerd wordt met schulden. Omdat er niet direct een transactie vanaf de eigen rekening bij consumenten plaatsvindt en er dus een soort krediet wordt verstrekt. In het verleden konden mensen met een negatief saldo in termijn terugbetalen, maar ook dat is veranderd. De bank rekent nu aan het einde van de maand volledig af.
Wel bij discounters
Volgens Creditcardvergelijking zouden meer supermarktketens en coveniencestores de creditcard moeten accepteren. Het is niet alleen een veilig betaalmiddel voor de consument, maar het biedt de gebruiker ook nog eens maandelijks een helder overzicht. Ook de EU zou daar voorstander van zijn, omdat zij pleiten voor meer betaalmogelijkheden voor de consument. Opvallend is dat discount ketens als Dirk, Aldi en Lidl wel creditcards accepteren, maar een gewone Albert Heijn niet. Betalen met creditcards kan bij de Zaanse grootgrutter alleen in de AH to Go-winkels op treinstations, op Schiphol en in het centrum van Amsterdam.
Bron: Creditcardvergelijking/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtDirk introduceert bodycams in supermarkten
Veiligheid – Discounter zet na succesvolle pilot met bodycams als eerste supermarkt in Nederland dit hulpmiddel in voor veiligheid van medewerkers en klanten. De bodycams worden ingezet bij gespannen of dreigende situaties. Daarmee worden de kleine camera’s een extra middel om onveilige incidenten in de winkels tegen te gaan, volgens de discounter.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtAH en Holland Food Service gaan samenwerken in de zorg
Samenwerking - Albert Heijn Zakelijk en Holland Food Service hebben elkaar gevonden in het bedienen van de zorg op het gebied van eten en drinken. Door elkaars capaciteiten te versterken willen zij een nieuwe standaard creëren in de zorg.
Lees berichtALDI en JOGG breiden Groenteboxjes uit naar 14 extra gemeenten
Actie - Acht kinderdagverblijven in de gemeente Midden-Drenthe nemen vanaf deze week deel aan het programma Groenteboxjes van Aldi en Jogg. Bij dit programma krijgen kinderen op het kinderdagverblijf gedurende drie maanden dagelijks groente aangeboden en worden zij beloond voor het eten ervan. Het programma is effectief gebleken in het stimuleren van de groenteconsumptie bij kinderen.
Lees bericht