GfK: Food kan belangrijke rol spelen bij succes cafébedrijf

Gasten moeten een 'klik' hebben met de andere gasten voor een geslaagd avondje uit

Marktonderzoek - Waar de horeca al enige tijd mooie groeicijfers laat zien, zit het café nog altijd in de problemen. Vrije tijd is alsmaar schaarser en gewoon bijkletsen vindt vooral op social media plaats. Niet vreemd dat er steeds meer eisen worden gesteld aan een avondje uit. Food speelt daarin belangrijke rol.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) liet daarom onderzoeksbureau GfK onderzoeken op welke manier de gast van de bank is te halen en weer over te halen tot een bezoek aan het cafébedrijf. Met alle alternatieven, zoals festivals, events, bioscopen, concepten die gebouwd zijn rondom bierbrouwerijen of koffiebranders is dat nog geen eenvoudige opgave.

Op basis van de resultaten van het GfK-onderzoek mag gesteld worden dat gasten van het cafébedrijf tevreden zijn over de gastvrijheid, maar dat een ‘geslaagd avondje uit’ in de regel niet wordt gepland, maar eigenlijk altijd afhankelijk is van de sfeer en het gezelschap dat men in het café aantreft; men moet ‘een klik’ voelen met de andere gasten. De kunst voor ondernemers is dus het slim bij elkaar brengen van gelijkgestemden door doorlopend te activeren en sociale ‘events’ te faciliteren. Steeds vaker is een ook een goed en verrassend aanbod in food een element dat hierbij onmisbaar is; food blijkt namelijk een belangrijke ‘verbinder’.

De vertaalslag naar relevante horecaconcepten is per definitie lokaal maatwerk en begint met zeer goed begrijpen voor wie je op welk moment relevant wilt zijn. Uit het onderzoek komen zes consumentengroepen naar voren die verschillende zaken belangrijk vinden, een ander cafébezoek laten zien en dus op een andere manier benaderd moeten worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen:

• Avonturiers

• De Open-minded

• Dromers

• Kwaliteitszoekers

• Ouders van nu

• Huiselijken

De avonturier is, volgens het rapport, de typische cafébezoeker en heeft ook het grootste aandeel binnen de huidige bezoeken aan het café (30% van de cafébezoeken). Food is bij deze groep ondergeschikt maar als ze iets pakken moet het wel van goede kwaliteit zijn. Deze groep bevat veel werkzame personen en het betreft vaker mannen. De groep is middelbaar opgeleid en heeft een gemiddeld inkomen. Ideaal avondje uit: (speciaal)bier, spareribs, bittergarnituur, goed gebekt personeel, liever staan dan zitten en geen uitgesproken muziekvoorkeuren.

De Open-minded

De Open-minded zijn goed voor 20% van de cafébezoeken en laten zich graag uitdagen. Ze zoeken het liefst de scherpe randjes op in muziek, eten en drinken. Je kunt de Open-minded ook eigentijds noemen of er in ieder geval van uitgaan dat zij zich graag spiegelen aan deze groep. Het personeel is voor deze groep ondergeschikt en mag niet te dominant zijn: ‘shinen’ doet de Open-minded vooral lekker zelf. Deze groep bevat relatief meer jongeren en studenten, leeftijd ligt tussen de 20-40 jaar en herbergt vooral veel hoogopgeleide vrouwen in stedelijke gebieden. Ideaal avondje uit: gin-tonic, cocktails, verse sappen, dim-sum, poke bowls, eigentijds maar vooral ook dienend personeel en de meer extreme muziekstijlen.

Dromers

De Dromers (6% van de cafébezoeken) komen om lekker samen bij te kletsen en willen dan ook graag zitten. Het moet vooral niet te gek voor deze groep. Deze groep bevat veel jongeren met een gemiddelde leeftijd ligt tussen de 15-29 jaar en betreft vaker vrouwen. De groep is vaker laag opgeleid, rookt duidelijk vaker en heeft een laag tot gemiddeld inkomen. Ideaal avondje uit: zoete witte wijn, baco, simpele bekende gerechten, salade geitenkaas, roken, bediening van jonge kerels, top 40 muziek.

Activeren

De andere drie groepen zijn momenteel minder goed vindbaar in het café, met een diversiteit aan motieven. Toch reden genoeg om na te denken of hier gerichte activatie in sommige gevallen niet heel erg logisch is, aldus het onderzoek. Vooral de kwaliteitszoekers vormt naar de toekomst een steeds belangrijker prospect. Hij heeft namelijk tijd en geld maar voelt zich nog verre van thuis in het café van nu.

Bas van Eekelen van marktonderzoeksbureau GfK concluderend: “Nederlanders kiezen niet massaal voor één soort avondje uit. Daarvoor zijn de huidige en potentiële bezoekers van cafés te divers. Daarbij komt dat het aantal alternatieven voor het café de laatste jaren flink is gegroeid waardoor gasten hoge verwachtingen hebben van een avondje uit.

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Als een horecaondernemer zich bewust richt op een doelgroep en daar een uniek en passend concept voor ontwikkelt, dan kan hij of zij het zeker voor elkaar krijgen om mensen van de bank naar de bar te krijgen.”

Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek